Marex 290 Sun Cruiser med VP D4-300

Svært norsk cruiser

290 Sun Cruiser er veldig norsk, både på godt og vondt.

Pluss ikon
Foto: Finnes, Fredrik
Sist oppdatert

En norskere båt enn Marex 290 Sun Cruiser skal du lete lenge etter: Mørkt, mattlakkert treverk i seter, dører, luker og skap; skrogside og tekstiler om bord farget i klassisk marineblått; pen teak i alle dørkflater; copilotsete plassert i fartsretningen, samt flere ryddige og fikse detaljer i en praktisk og godt utnyttet innredning. Det hele gir oss en viss hyttefølelse. Under dekk lukter det til og med litt seilbåt. At denne 13 år gamle familiecruiseren fortsatt lever i beste velgående, viser hvor konservativ norsk fritidsbåtproduksjon faktisk er. Rent bortsett fra en moderne kartplotter og det siste innen dieselmotorisering, kunne denne båten lett vært dobbelt så gammel. Det er selvsagt ikke noe galt i å utnytte en god lest så lenge det lar seg gjøre, bare den tåler tidens tann...

Sosial

290 Sun Cruiser er den minste av båtene i testen, noe som merkes om bord. Spesielt i forhold til den mer svulstige Chaparral, blir plassen under dekk begrenset, og i cockpit har Marex droppet drinkpantry for å få plass til en nødvendig trapp opp til scandekket mot babord. Like fullt er plassen fint utnyttet, og båten er godt nok utstyrt til at en familie på fire kan nyte noen feriedager.

Sitteplasser for ni i cockpit, der seks sitter i sofabenkene rundt det utvippbare bordet akter, er mer enn tilstrekkelig for en båt i denne størrelsen. Til tross for de noe smale benkene er komforten fin for alle passasjerene.

En massiv liten dør leder oss ut på badeplattformen, som er godt utstyrt både med dusj, badestige, stuverom for tauverk og en smart fenderholder. Marex er ryddigere enn sine konkurrenter, men vi skulle ønsket oss noe mer plass her bak for lettere av-/om bord-stigning. Faktisk er det ingen enkel måte å komme seg i land på mot styrbord side.

Under dekk byr Marex på et velformet pantry med Wallas keramisk kokeapparat, stor vask, mye stuve- og skapplass, samt en fin kjøleboks skjult under dørken i cockpit. Mikroovn og komfyr er det ikke satt av plass til.

Den kombinerte V-køya og sofaen gir bra komfort både liggende og sittende. I nordisk ånd har Marex laget en adskilt midtkabin med dør, noe som gir privatliv til de sovende her inne. Kabinen har et eget hengeskap, og en stor og smart luke for bedre lys, men skifteplassen her inne er dog begrenset. Dobbeltkøya kunne også med fordel vært bredere.

.

Foto: Finnes, Fredrik

For fort?

Vi tar Marex med oss rundt Hankøsundet og ut mot havet. Der ute venter gamle dønninger på rundt meteren, noe som ikke skulle være noe problem for en cruiser i denne størrelsen. Starten er også god, og den splitter nye D4-300-motoren sparker oss opp og fram etter at turboen får tenkt seg litt om. Med sine 3200 kg er båten vesentlig lettere enn konkurrentene, og det merkes i gangen. Vi biter oss også merke i at Volvo Penta omsider har fått powertrimbryter på girspaken - en nødvendig og praktisk detalj.

Det hele går etter boka, og Marex trives i alle fartsområder. Det vil si - helt fram til vi når toppfarten. For selv om denne båten kjennes både kompakt, solid og relativt lettstyrt, er ikke Marex med på notene når vi nærmer oss 35 knop; skroget slår urovekkende hardt i motsjøen, og legger seg raskt mot siden når vinden tar tak. Flapsene får vi god bruk for også ved gange i sidesjø. Nei, denne båten trives best ved stille cruising under 30 knop. Så er det kanskje også det den opprinnelig var bygd for.

Ingen kan imidlertid frarøve Marex prisen for beste førerposisjon. Ergonomien er utmerket, dashbordet er oversiktlig og praktisk, og vindruten er stor og dekkende. Det gjør at man trives bak rattet i Marex' oldtimer

Tekniske data

  • Lengde: 9,10 m
  • Bredde: 2,99 m
  • Vekt: 3200 kg
  • Køyer: 2+2
  • Driv.tank: 480 l
  • Vanntank: 180 l
  • Motor testbåt: P D4-300
  • Toppfart testbåt: 6,1 kn
  • Pris testbåt: Kr 1 450 000
  • Pris m. VP D4-260, fra: Kr 1 339 000
  • www.marex.no
Foto: Finnes, Fredrik

Denne saken ble første gang publisert 04/06 2008, og sist oppdatert 25/06 2017.

Les også