De to store 19"-skjermene om bord i Seacross' demonstrasjonsbåt er rene drømmen for en maritim utstyrsfrik. Dashbordet minner ikke så rent lite om glasscockpitene som etter hvert er blitt vanlige i rutefly, og som også har gjort inntog i dyrere privatfly. Her får du ikke bare opp vanlig kartbilde eller radar. Med de rette sensorene på plass behøver du ikke tenke mer på separate motorinstrumenter - de finnes på skjermen, i tillegg til en mengde tenkelig og utenkelig informasjon.

Seacross-systemet har selvsagt en PC i bunn, men ikke en hvilken som helst skrivebords-PC eller laptop; det dreier seg om en PC som er spesialkonstruert for tøff bruk i båt, etter militære spesifikasjoner, ifølge Seacross. En annen viktig komponent er skjermen, og Seacross leverer systemer med 15-, 17- eller 19-tommersvarianter. Det finnes to varianter av hver; en for innendørs montering og en spesielt lyssterk variant for utendørs bruk. Et tredje bærende element i Seacross-pakken er den spesialutviklede styrekulen, som med sine tre knapper er nøye integrert med funksjonene i programvaren.

Proffe kart

Det blir selvsagt ingen navigasjon uten kart, og Seacross er stolte av å bruke sjøkart i S57-formatet som lages på standarden fra IHO (International Hydrographic Organization), og som er den offisielle standarden for bruk i yrkesfartøy. En prøvetur på et par timer er selvsagt ikke nok til å danne seg noe endelig bilde av kartkvaliteten, men med turen lagt til et område hvor vi har testet mange andre navigasjonsenheter, er det ikke til å unngå at vi blir en smule imponert.

Om bord i demonstrasjonsbåten er selvsagt Seacross koblet opp mot det som finnes av GPS'er, radar, AIS, motorinformasjon fra Volvo Penta D6, ekkolodd, videokamera og annet. Det gir en god mulighet til å se hva et fullkonfigurert system kan gjøre. En av de første positive overraskelsene, er de forhåndsdefinerte skjermoppsettene, og muligheten til å lage egne. De fleste som har brukt navigasjonsprodukter der informasjon fra kart, GPS, ekkolodd og radar skal tolkes underveis, vet hvor fint det er når den presenteres lettfattelig og med korrekt prioritet.

Den neste er SeaCross' egen måte å vise radar kombinert med kartbilde. SeaCross kaller funksjonen RBU (Radar Background Underlay), der kartbildet legges under radarbildet som støtte. Meningen er at kartdata ikke skal forstyrre radarbildet like mye som ved en normal overlayfunksjon.

I tillegg har du NTE-funksjonen som også legges på radarbildet. Da markeres objekter som ikke finnes i sjøkartet med en annen farge, for eksempel rødt. Da kan du lettere skille mellom kartdata (land og sjømerker) og "fremmede" ekko - altså de som ikke skal være der, og mest sannsynlig er andre fartøy eller flytende objekter.

Imponerende AIS

Vi svinger i retning Oslo havn for å se på en annen av Seacross-finessene. AIS (Automatisk Identifikasjons System) er et identifikasjonssystem for skip, som skal gjøre det lettere å unngå kollisjoner. Systemet sender ut informasjon om skipet, blant annet kurs, fart og posisjon. Som bestilt kommer et stort lasteskip rundt Nesoddtangen, og Seacross-systemet tolker informasjonen fra skipets AIS-data, sammenholder den med egne navigasjonsdata og lager et symbol for nærmeste møtepunkt. Det gir også guiding for hvordan man skal holde sikker avstand, nesten som et TCAS-system, som brukes om bord i fly for å unngå kollisjon.

Motorovervåkning er også noe Seacross kan ta seg av. Du trenger ikke å se all informasjonen hele tiden, men det kan være viktig å ta med seg hvis noe ikke fungerer. Derfor kan du definere nivåer for når motorinformasjon skal vises og eventuelle verdier som skal utløse alarmer. Demonstrasjonsbåten er av den røffe patruljebåttypen, og ikke så lett å se akterover i. Da kommer en annen Seacross-kapasitet inn; et videokamera montert akter gir god oversikt på skjermen mens vi bakker inn i fortøyningsbåsen. Siden Seacross-systemet kjører på normalt Windows operativsystem, kan PC'en selvsagt brukes til vanlige PC-oppgaver, om du ønsker det.

Hvis du nå synes dette høres fint ut til skjærgårdsjeepen, er det på tide å bremse litt. Den billigste pakkeløsningen med 15-tommers skjerm, DGPS, fluxgatekompass og ekkolodd koster snaut 110 000 kroner. Legger du på enkleste radarversjon, runder du 140 000 kroner. Mye penger, ja vel, men i forhold til andre systemer med sammenlignbare egenskaper er det ikke skremmende. Så for den som skal utruste sin nye store turbåt, eller oppgradere navigasjonssystemene i en eldre båt, anbefaler vi å ta en nærmere kikk på hva Seacross-systemet kan tilby.

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!