Det er aprilvær, akkurat slik april kan være. Vi er i Tønsberg for å foreta den første "shakedown"-testen av en av årets reportasjebåter, finske Aquador 32C.

Snøen som driver gjennom luften passer oss egentlig helt glimrende, selv om denne nedbørstypen vanligvis ikke forbindes med en hyggelig årets første båttur-opplevelse. For valget av Aquador 32C er delvis styrt av behovet for en båt med lukket førerposisjon.

For Vi Menn Båt og Klikk Båt er nemlig båtliv en helårsaktivitet. Og i et land hvor man kan oppleve alle fire årstider på én dag, selv om kalenderen sier juni, har erfaring lært oss at livet blir vesentlig enklere om man kan skalke lukene og kjøre full guffe på defroster og dieselvarmer. Så kan værgudene få herje med kalesjefolket isteden.

Helt siden midten av 90-tallet har Vi Menn Båt kjørt ulike båter til langtest- og reportasjeformål. Det er flere årsaker til det, for eksempel nye båtmodeller som krever mer inngående testing, nye motorer eller utstyr som krever langvarig utprøving og erfaringsbakgrunn. Men den viktigste grunnen til å være på sjøen, er å oppdage nye steder, oppsøke gamle favoritter og være en del av den båtfolk-kulturen vi skriver om og for.

I tillegg har vi i utviklingen av Klikk Båt og Vi Menn Båt, fått noen klare signaler fra dere lesere: Dere vil at vi skal fortelle om steder dere kan dra til og ting dere kan gjøre med båtene deres, og dere ønsker råd og veiledning om det å reise på tur i båt.

Action fra første dag

Den blåhvite Aquador 32C, er et viktig redskap for å levere det innholdet dere etterspør. Nå skal vi på ingen måte påstå at vi tar på vårt mest lidende uttrykk når vi legger fra kai i en båt til 2,2 millioner, proppet med utstyr som skal gjøre turene både sikre og behagelige. Men en jobb er en jobb, og noen må gjøre den&

Shakedown er et uttrykk vi har lånt fra motorsportens verden: den første testen av en ny rally- eller F1-bil for å se om alt fungerer, før man drar i vei for alvor. Den er i høyeste grad nødvendig når det er snakk om en stor, ny båt. "Vår" Aquador 32C har vært utstillingsbåt på flere av fjorårets messer, og ankom fra Finland bare noen dager før sjøsetting. Erfaringen vår med tidligere reportasjebåter tilsier at noen timers test av utstyr og maskineri - før man stikker ut kursen til fjerne havner - ikke er så dumt.

På "jomfruturen" har vi flere oppdrag for Aquadoren. På Hankø, tvers over Oslofjorden, er Vi Menn Båt, svenske Vi Båtägare, finske Kippari og danske Bådmagasinet Motor i full gang med årets første, store båttest. Det betyr to ting. For det første at vår måleekspert Staffan Westerling er på plass med testutstyret sitt, og for det andre at Aquadorens stødige akterdekk er en flott plattform når det skal tas kjørebilder av båtene. I tillegg har den alltid like gadgetgale redaktøren tatt med seg et par kartplottere som skal testes.

Kraftige saker

Sikten er dårlig over Oslofjorden, men med en komplett navigasjonsrigg fra Raymarine med en 12-tommers E120 som kommandosentral, ekkolodd og radar, byr ikke det på de helt store utfordringene.

Sjøen er like flat som sikten er dårlig, så hvordan Aquador 32C vil takle de utfordringene den garantert vil møte senere i sesongen, er fortsatt uvisst. Båten er en "planende" halvplaner, med fartspotensial på bortimot 30 knop. Motoren sitter under dørken helt akter i salongen, og driver propellen via aksel.

Og det er en ordentlig kraftplugg vi snakker om. Yanmar lager motorbetegnelser vi elsker å hate, men bak modellnavnet 6LY3-STP, skjuler det seg en dieseldrevet rekkesekser med 5,8 liters sylindervolum. Det gir en maksimal effekt på 440 hk på veivakselen ved 3300 o/min og en kontinuerlig effekt på 401 hk ved 3200 o/min.

Etter at fotografene er fornøyd med flygende daycruisere som tar av fra den betydelige hekksjøen vi graver opp rundt 14 knop, er det tid for Staffans måleinstrumenter. Motorrommet og finishen på maskineriet får tommelen opp fra svensken som har sett flere motorinstallasjoner enn de fleste andre. Men tilgangen og plassen rundt motoren er på det jevne.

Vi kjører gjennom et sett med standardmålinger, og med nesten full dieseltank (700 liter), tom vanntank og lett last om bord, gjør båten 28,6 knop ved 3260 o/min. Ved 2800 o/min måler vi det mest fornuftige marsjfart-området, med 24 knop, rundt 2,6 l/nm, og drøyt 60 liter/time. De elektroniske motorinstrumentene inneholder også en forbruksmåler, og vi skal holde et øye med den i tiden fremover, for å se om den leverer korrekte tall.

Rent skrogmessig synes båten å trives best mellom 20 og 25 knop, og du må bruke trimflapsene relativt aktivt for å oppnå best resultat i bølger og vind. Redaktøren er for øvrig veldig fornøyd med at båtlivet er skrint i starten av april. Betegnelsen "rusten" når det gjelder tillegging og finmanøvrering med aksel og ror, er i beste fall flatterende. Selv med baug- og hekkthruster til disposisjon. Av hensyn til forsikringsselskapet og småbåteiere langs norskekysten, håper vi at ordtaket "øvelse gjør mester" også gjelder undertegnede&

Vellykket shakedown

Med god fyr i Wallas-anlegget er vi ikke veldig engstelige for den første natten om bord, selv om gradestokken kryper godt under 0 grader. De store vindusflatene i salongen gjør at en jakke er påkrevd under såpass vinterlige forhold, men både i hovedlugar, stikklugar og på toalettrommet holder man varmen og vel så det.

Elektronikktester i april kan være en kald og våt affære, om båten er liten og åpen. Men om bord i Aquador 32C er arbeidsforholdene upåklagelige, med rikelig tilgang på strøm, defroster som holder duggen unna og dieselvarmer som gjør at vinterklærne blir i skapet så lenge man ikke må ut.

Vi jobber oss tilbake over fjorden til Tønsberg, ikke uventet med en liten liste over saker som må ordnes før vi legger ut på langtur. Men alt innenfor rammen av det man kan forvente etter en shakedown, og for det aller meste relatert til oppsettet av elektronikken.

Akkurat hvor Aquadoren skal på langtur, har vi ikke tenkt å avsløre riktig ennå. Men at det blir til områder som er innen rekkevidde for de aller fleste norske båtfolk, er like selvsagt som at det også vil bli noen ekspedisjoner i ukjent farvann. Eventyret venter, og henger du med i Vi Menn Båt og på kastloss.no, lover vi å ta deg med på opplevelsene i ord, bilder og video.

Tekniske data: Aquador 32C

  • Lengde: 9,7 m
  • Bredde: 3,45 m
  • Vekt: 5000+ kg
  • Personer: 8
  • Nyttelast: 800 kg
  • Soveplass: 4+2
  • Motor: 315-440 hk
  • Fart: 24-29 kn
  • Drivstoff: 700 l
  • Vann: 200 l
  • Dyptgående: 0,9 m
  • CE-kategori: B
  • Pris testbåt, ca.: Kr 2 250 000
Les hele saken

Spesifikasjoner

Produsent
Pris

Vår karakter

Se alle produkter i testen

Produktene under kan ha to priser, Veil. pris og Beste pris. Beste pris er prisvarsling levert av Prisguide.no, en kommersiell partner av Klikk.no.

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!