Vator 27

Rask skjærgårdskrysser

Ikke hørt om Vator, sier du? En av de mest tradisjonsrike finske båtprodusentene er etter 20 års pause i gang med produksjon igjen. Og båten svinger det av.

Pluss ikon
Sist oppdatert

Vator 27 er en nysatsing fra en av Finlands mest tradisjonsrike båtbyggere. Med hardtop-design og dyp V-bunn er den en allværsbåt som skal frakte deg raskt og komfortabelt rundt i skjærgården, selv om det er bølger og dårlig vær.

Båten har elegante linjer, en høyreist baug med tydelige signaler om et skarpt skrog med 23-graders vinkel. Den lille hardtopen gir båten et visst patruljebåt-utseende, mens den avkuttede hekken bringer tankene hen til klassiske motorbåter fra tidligere tider.

Vel om bord ser du at skjærgårdskrysser-konseptet er gjennomført til minste detalj. Selv om båten er relativt stor med sine 27 fot, frir man ikke til overnattingsfolket. Kabinen har riktignok to soveplasser, en liten bysse og toalett, men skal du på langtur, er det andre båter som byr på vesentlig mer på 27 fot.

Under hardtopen finner du to komfortable stoler, og en bra førerplass. Der har man plassert en kartplotter med 8,4-tommers skjerm på en forhøyning i midten, omgitt av de viktigste motorinstrumentene og et solid bryterpanel lenger nede på dashbordet. Det er to luker i hardtop-taket som sørger for utkikksmulighet eller for å slippe lys og luft ned i cockpit.

Krever og ønsker krefter

Akter har du en stor og rommelig sofa, som kan ta inntil fire personer. Bak den igjen er det et teakbelagt akterdekk som skjuler motorrommet. Her kan du velge mellom dieselalternativer som CMD 4,2 ES med 320 hk, og diverse Volvo Penta D4- eller D6-versjoner. Og hvis du synes bensin er tingen, kan du for eksempel gå for Mercruiser V8 med 6,2 liter på 320 hk eller 8,1 liter på 425 hk. Avhengig av motor skal Vator 27 gjøre fra 37 til 50 knop. Vår testbåt har en Cummins Mercruiser-diesel på 320 hk, og topper i underkant av 40 knop. Det er en hastighet Vator 27 takler uten et knyst, og vi skjønner godt dem som vil sette en kraftigere maskin i båten.

Skroget viser typiske takter for en dyp V-bunnsbåt og spiser nautiske mil komfortabelt og effektivt. Både i sidesjø og motsjø gjør Vator 27 lite nummer av småkrappe bølger på 0,5 til 1,0 meter. Båten planer ut for alvor rundt 25 knop, og det er bare den litt anstrengte lyden fra Mercruiseren akter som gjør at cruisefarten stabiliserer seg rundt 30 knop. Med mer maskineri, hadde vi like gjerne gått 40-45 knop om motorkraften var der. Kanskje en D6-370 gjør susen?

Under 25 knop setter båten seg mer på hekken, og går du under 20 knop, blir baugen ganske høy før båten går ut av plan. Men det er litt av prisen du betaler for noe som tilsynelatende er silkemyk gange i typisk skjærgårdssjø.

Litt historikk

Vator ble etablert i 1938, men vinterkrigen og 2. verdenskrig kom i veien for ordentlig båtproduksjon, som først startet i 1946. De første årene bygde man fiskebåter til Island og Sovjet, ved siden av fritidsbåter. På 50-tallet ble produksjonen rettet mer mot fritidsmarkedet, og Vator var store på produksjon av entype seilbåter som Draken og 5,5 m.

Gjennom eksport av turbåter i USA, kom Vator i kontakt med det sterkt ekspanderende amerikanske båtmiljøet. Verftet ble importør av Mercury-motorer og fikk inspirasjon til å bygge hurtiggående båter med dyp V-bunn. Først i tre, så i glassfiber fra slutten av 60-tallet. Ved siden av fritidsbåter leverte man også patruljebåter til tollvesen, kystvakt og politi. I 1985 la Vator ned båtproduksjonen og konsentrerte seg kun om import og salg av båter.

Tekniske data

  • Lengde: 8,43 m
  • Bredde: 2,85 m
  • Vekt: Ca. 3000 kg
  • Dypgående: 0,92 m
  • Drivstofftank: 415 l
  • Soveplasser: 2
  • Motor: 300-425 hk
  • Fartsområde: Ca. 38-50 kn
  • www.vator.fi

Denne saken ble første gang publisert 22/05 2008, og sist oppdatert 25/06 2017.

Les også