Kort sagt:

+ Akterdør i full bredde

+ Solid

+ Gjennomført stil


- Trang førerplass

- Støyer litt

Guernsey 28 er nyeste skudd på stammen i Brunswicks Guernsey-portefølje. Den klemmer seg dermed inn mellom Guernsey 20 (Tidligere Örnvik) og Guernsey 34. Guernsey 28 har ikke uventet kommet ut som en halvplaner. Det vil si at det praktiske fartsregisteret er fleksibelt. For denne turbåten har det også klaffet godt, men den legger seg nok vel godt på bakenden og det slanke akterskipet. Sikten er likevel god nok forover. Uansett beholder den egenskapene sine helt til topps, på rundt 21 knop, uten at den vingler eller skjærer.

Førerplass

Førerplassen i Guernsey 28 er så klassisk som den kan få blitt i en britiskinspirert turbåt; her sitter du på kjøleskapet, har begrenset med plass til bena og det er mørkt tre på alle kanter. For de mer fyldige førerne kan dette bli i trangeste laget. Sikten er brukbar, men ikke til å bli begeistret av. Instrumenteringen er lett dandert rundt om uten åpenbar systematikk, men det er god plass til en plotter midt på. Kompasset står imidlertid så pass mye til side for siktlinjen at det kan bli et irritasjonsmoment.

Uteplass

Akterdekket er i utgangspunktet ikke særlig stort. Men det effektive uteområdet økes dramatisk ved at man har satt dørene helt ut til skottene - et smart grep. Dermed blir det hele straks en mer sosial løsning. Atkomsten til badeplattformen er naturlig plassert i senter. Veien til og fra fordekket går via brede nok dollbord og man har gode gripemuligheter. Til fortøyningene finner man seks brukbare kryssholt.

© Haugen, Terje

Inneplass

På skalaen fra tradisjonell til avantgarde befinner Guernsey 28 seg helt til venstre hva interiør angår. Men det er gjennomført og framstår smakfullt for den som liker sobert trearbeid. Bordet med slingrekanter kan heves og senkes etter behov, mens benkene er myke nok til at man ikke får tresmak bak selv under lengre måltider. Både forut og i stikkøya kan to personer overnatte. Toalettet er akkurat stort nok.

Motor

Cummins Mercruiser på 320 hester er passe for denne båten. Den er svært lydig og gir deg full kontroll over båten i hele registeret. Kjørt med vett, trenger ikke feriebudsjettet renne ut på bunkersposten heller, men drøyt 36 liter i timen med god marsjfart koster jo litt.

Fart og støy

Med motoren midtskips under dørken i cockpit blir det nødvendigvis en del støy, selv om lydisoleringen i seg selv ser ut til å holde mål. Å føre en samtale ved fullt pådrag lar seg vanskelig gjennomføre uten misforståelser. Da var det mer hyggelig ved marsjfart på rundt 18 knop.

Økonomi

Førsteinntrykket er at det ikke er mye å utsette på selve byggingen i forhold til prisforlangende på rundt 1,1 million her til lands. Teknisk sett er det derfor ikke noen grunn til å frykte prisras på denne. Guernsey 28 ble lansert her til lands under Sjøen for alle på Lillestrøm i mars. Brunswick står bak. Dette skulle borge for seriøs oppfølging i eierskapet, hvor reservedeler til både motor og båt lar seg oppdrive.

Tekniske data

  • Lengde (LOA): 9,5 m
  • Bredde: 2,99 m
  • Vekt: 4300 kg
  • Motor: Cummins Mercruiser QSD 320 hk
  • Drivstofftank: 400 l
  • Designkategori (CE): B
  • Pris, fra: Kr 1 100 000
  • www.brunswickmarinenorway.no
Les hele saken

Spesifikasjoner

Produsent Guernsey
Pris 1100000

Konklusjon

Guernsey vil nok appellere mest til dem som er opptatt av stil framfor funksjon, selv om det rent teknisk er lite å utsette på 28-foteren. Den framstår som en gjennomført turbåt med både stil og kvalitet.

Vår karakter

Se alle produkter i testen

Produktene under kan ha to priser, Veil. pris og Beste pris. Beste pris er prisvarsling levert av Prisguide.no, en kommersiell partner av Klikk.no.

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!