AMG-båten

Sjøsetter Mercedes' spesialavdeling

Har du råd til en kliss ny Mercedes AMG GTS, har du kanskje også råd til denne femtifots raceren fra Cigarette.

Sist oppdatert

Powerboat-byggeren Cigarette og Mercedes’ hustuner AMG har lagt hodene i bløt i samme balje. Når to så rutinerte og velrennomerte bil- og båtbyggere gjør det, er resultatet gjerne oppsiktsvekkende.

Dette er Cigarette Racing 50 Maurader GT S Concept

Med et slikt navn skulle vi nesten tro det var Øystein Sunde som stod bak, men det er det altså ikke. I motsetning til Sundes «Super SS Rally GT Fastback HardTop Sprint», er samarbeidet mellom Cigarette og AMG blodig alvor.

For åttende år på rad har de bygget en båt baserte på det siste og råeste AMG tilbyr. Ikke overraskende er det AMG GTS som ligger til grunn i år. AMG GTS er et beist av en sportsbil, som med en fireliters, twinturbomatet V8-er på 510 hestekrefter under panseret gjør 0-100 km/t på 3,8 sekunder og har en toppfart på 310 km/t.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

FIRE TURBOER: De to aluminiums-V8-erne i båten har, i likhet med V8-eren i AMG GTS, to turboer hver og yter totlat 3100 hestekrefter.
FIRE TURBOER: De to aluminiums-V8-erne i båten har, i likhet med V8-eren i AMG GTS, to turboer hver og yter totlat 3100 hestekrefter.

Seks ganger så sterk

510 hestekrefter er småtteri i forhold til hva som bor i motorrommet i 50 Maurader. Gang det med seks, og vi nærmer oss. To 1550 hestekrefter sterke twinturbo-V8-ere fra Mercury Racing setter fart på det sorte og gule, femti fot lange lynet.

Toppfarten skal ifølge Cigarette være 135 miles per hour, noe som tilsvarer 218 kilometer i timen eller 117 knop. Raskt nok for de fleste, og absolutt i stil med ytelsene til AMG GTS. 

Cigarette holder kortene tett til brystet, men røper at Maurader GT S kun er, og vil bli, bygget i ett eksemplar. Skal du sikre deg det, må du virkelig punge ut. 1,2 millioner dollar koster herligheten, 300 000 dollar mer enn en standard 50 Maurader SS, som «kun» har 2x1350 hestekrefter å by på. Pytt, pytt!

Denne saken ble første gang publisert 06/09 2015, og sist oppdatert 02/05 2017.

Les også