Vannscooter

Vannscooter tar av

Opphevelsen av forbudet mot vannscootere har satt fart i salget. Men reglene for bruk er fortsatt strenge.

Sist oppdatert

Sterk salgsvekst

Lettelse i reglementet, samt fjerningen av hestekreftavgiften i juli 2014 ga en stor nedgang i pris, ikke minst for de største modellene, med tilsvarende økning i salg og interesse.

Tall fra bransjen viser at importen av vannscootere i første kvartal 2015 er omkring femdoblet mot fjoråret. I perioden mars 2014 til februar 2015 ble det solgt over 750 vannscootere, som er en økning på over 515 prosent. Økningen er klart størst på vannscootere med plass til tre personer.

Med 260 hestekrefter mellom beina på vannet er opplevelsen rå når vannjeten kicker inn og skyver scooteren brutalt av gårde over vannet helt på høyden med kicket man får av å vri gassen helt tilbake ut av et lyskryss med motorsykkel, og/eller sparket fra en sinna snøscooter.

Og det er jo hele poenget; dette er sjøens svar på nettopp MC og snøscooter. Ski Doo til lands, Sea Doo til sjøs. Og Yamaha og Kawasaki. Med andre ord; kjente merkevarer for fartsfylt moro og transport på land og til vanns.

Frem til sommeren 2013 var vannscootere på det nærmeste forbudt i norske farvann. Etter at myndigheten lempet på forbudet og mange fikk øynene opp for disse vann-vittige maskinene har det tatt fullstendig av i år.

Daglig leder Per Ivar Aas og Vestfold Maritim i Melsomvik forteller om stor pågang.

– Allerede før vi skrev mai hadde vi solgt over 100 vannscootere. Vi slet faktisk med å få nok scootere til kunder. Vi merker fremdeles stor pågang, sier Aas.

- Lageret et støvsugd. Om det skyldes oppmykningen av reglementet eller generelt gode tider, skal stå usagt. Salget av båtmotorer og båter er nemlig også bra, sier Lars Erling Wardenær i Yamaha Motor Norge.

Også hos Kawasaki Norge begynner lagerbeholdningen å bli skrnn.

- Lageret er tomt for toppmodellen, og vi regner med å være utsolgt for alle modeller i løpet av sommeren, forteller Roy Valvik, daglig leder i Kawasaki Norge som fører Kawsakis eget vannscootermerke, Jet Ski.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

300 HK: En Jet Ski Ultra 310LX fra Kawasaki yter 300 hk og 270 Nm ved 6000 omdreininger. Prisen er 210 000 kroner, men du kan få vannscootere til lavere pris. FOTO: Kawasaki
300 HK: En Jet Ski Ultra 310LX fra Kawasaki yter 300 hk og 270 Nm ved 6000 omdreininger. Prisen er 210 000 kroner, men du kan få vannscootere til lavere pris. FOTO: Kawasaki

Nærmer seg 70 knop

Aas forteller om ulike typer, klasser, bruksområder, og selvsagt priser, antall hestekrefter og ytelser. Verstingene har 300 hk og nærmer 70 knop i toppfart. Minstemann i klassen har 60 hester og klarer 37 knop.

Vedlikehold

Du skal ikke lagre scooteren i vannet, fordi det ikke benyttes bunnstoff på scooterne og fordi vannjeten ligger under vann så lenge scooter ligger i vannet.

Ta derfor vannscooteren opp av vannet og lagre på henger eller flytedokk–ellers vil det gro i vannjet og filter. Scooterne skal ferskvannskjøres etter bruk. Dette gjøres enkelt via en «Gardena» kobling. Sea Doo har slik kobling for skylling av saltvannssystemet. De fineste scooterne har lukket kjølesystem.

Service anbefales en gang i året eller pr. 100 gangtime, fortrinnsvis før vinterlagring.

LAGRING: Vannscooteren bør opp på land etter bruk. FOTO: Thor Olav Moen
LAGRING: Vannscooteren bør opp på land etter bruk. FOTO: Thor Olav Moen

Båtførerprøven og en neve høyfjellsdollars er alt du trenger for å kunne fyke over det våte element på en helt annen måte enn med båt.

Storselgeren er varianten med 215 hestekrefter og 57 knops toppfart. Å bli eier av en slik farkost setter deg tilbake 126.000 kroner – ikke så ille tatt i betraktning hvor mye moro du får for pengene.

Flere typer på markedet

Det finnes tre store aktører på markedet i Norge: Yamaha Norge AS, BRP Norway som importerer Sea Doo og Kawasaki Norge som fører Jet Ski.

Det finnes flere typer vannscootere, og her har vi tatt utgangspunkt i Yamahas klasseinndeling

Rekreasjon: Innstegsmodeller som Sea Doo Spark og Yamaha V1. Scootere i denne klassen har 60 hk-100 hk. Pris: 60 000–90 000 kroner.

Sport: Raskere og sterkere scootere med 100–215 hk. Startpriser på rundt 100 00 kroner, og opp til–opo til 160 000 kroner.

Performance: De absolutte verstingene når det kommer til ytelser. Prisområde 140 000–220 000 kroner. Kawasaki topper klassen når det gjelder hk. Tre Kawasaki-modeller har 300 hk hver.

Racing: Totaktsmodeller som støyer mer enn modellene i de andre segmentene som stort sett er firetaktere. Markeder for racingmodeller i Norge er marginalt. Først og fremst en konkurransescooter.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

REGLER: Det er ikke lov å kjøre tur nærme land. Scooterførere må etter regelverket kjøre rett ut fra land og bedrive mesteparten av kjøringen - i et heldekkende belte på 400 meter ut fra land. FOTO: Espen Winther
REGLER: Det er ikke lov å kjøre tur nærme land. Scooterførere må etter regelverket kjøre rett ut fra land og bedrive mesteparten av kjøringen - i et heldekkende belte på 400 meter ut fra land. FOTO: Espen Winther

Regelverk for vannscooter

Med virkning fra 1. juli 2013 har miljøverndepartementet fastsatt nye regler for bruk av vannscooter og lignende. Det er nå tillatt å benytte vannscooter og lignende under visse forutsetninger.

Fartsbegrensninger Forskrift om fartsbegrensninger i sjø, elv og innsjø samt ved passering av badende må følges.

Forbudsbelter ved sjøen

Det er i sjø forbudt å benytte vannskuter og lignende fartøyer:

● I et heldekkende belte på 400 meter fra land. I verneområder. I et heldekkende belte på 400 meter fra alle verneområder.  Forbudsbeltet gjelder også rundt alle holmer og skjær større enn 200 m2.

● Det er tillatt med transportkjøring over en strekning på inntil 1000 meter gjennom forbudsbeltet for å komme seg fra land og til områder utenfor forbudsbeltet dersom følgende krav er oppfylt:

● Det kjøres korteste mulige vei. Det kjøres minst 30 m fra land, herunder ved passering av øyer og holmer. Det tillates ikke større hastighet enn 5 knop.

● Hopping på bølger, sikksakkjøring mellom andre fartøyer eller annen type adferd som kan forårsake risiko for sammenstøt er ikke tillatt.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

VANNSCOOTER: Reglene for vannscooter er fortsatt strenge. FOTO: Espen Winther
VANNSCOOTER: Reglene for vannscooter er fortsatt strenge. FOTO: Espen Winther

Forbudsbelter ved land i vassdrag

Det er i vassdrag forbudt å benytte vannskuter og lignende fartøyer:

● I et heldekkende belte på 500 meter fra land. I verneområder. I et heldekkende belte på 500 meter fra alle verneområder.

● Forbudsbeltet gjelder også rundt alle holmer og skjær større enn 200 m2.

● Det er tillatt med transportkjøring over en strekning på inntil 1000 meter gjennom forbudsbeltet for å komme seg fra land og til områder utenfor forbudsbeltet dersom følgende krav er oppfylt:

● Det kjøres korteste mulige vei. Det kjøres minst 30 m fra land, herunder ved passering av øyer og holmer. Det tillates ikke større hastighet enn 5 knop.

● Hopping på bølger, sikksakkjøring mellom andre fartøyer eller annen type adferd som kan forårsake risiko for sammenstøt er ikke tillatt.

● Motorferdselloven setter strenge begrensninger for bruk av vannskuter i ferskvann.  Blant annet er det ikke tillatt å benytte motorisert fartøy, herunder vannskuter, i vann som er under 2 kvadratkilometer.

● All bruk av motoriserte fartøy i ferskvann krever i tillegg grunneiers tillatelse.

Denne saken ble første gang publisert 21/07 2015, og sist oppdatert 01/05 2017.

Les også