Prøvekjørt: AMT 230 DC med Honda BF 250
Deilig daycruiser som gjerne gjør 45 knop
Kan lett beskrives som en forutsigbar kjøremaskin av beste sort.
La oss gå rett på sak: AMT 230 DC har det viktigste daycruiser-trekket: En stor uformet sofa akter, i tillegg til en godt dimensjonert fører- og passasjerstol.
Nærmest tradisjonen har AMG laget en båt med både rommelige og praktiske egenskaper, i den grad det er mulig under daycruiser-konseptet.
Daycruiser-varianten av 230 er fortsatt å anse som flaggskipet i flåten deres, men kan man også få oppfølgeren AMT 230 BR, altså bowrideren på det samme skroget (Pris fra 412.720 kroner)
Her kan vi også legge til at verftet har bowriderne 170 BRs, 185 BR og 200 BR fra før. Båtene forhandles her til lands av Kellox, og de leveres derfor med Honda på hekken.
Stor sofa akter
En daycruiser i denne klassen bør egne seg godt for både dagsturer og lengre utflukter. Den gjør 230 DC takket være en stor sosial cockpit med høye fribord og en U-formet benk som midtpunktet i uterommet.
(Artikkelen fortsetter under bildet)
Benken kan enkelt gjøres om til solseng eller en ekstra seng. Under sofaen er det bra med lagringsplass, og under fordekket finner vi en cabin med soveplass til to voksne. En skyvedør i midten av båten adskiller cabinen fra resten av båten.
På dager med usikkert vær er det enkelt å sette opp kalesjen. Det gjør du unna på kort tid. Under kalesjen er det ståhøyde.
Forskjellige løsninger for kjøleskap
Listen over tilbehør er raus, og du kan blant annet velge mellom kjøleboks, skuff-kjøleskap eller et vanlig kjøleskap. Du kan velge vekk pantry-løsningen, dersom du ikke behov for å lage mat om bord.
Av beste sort
Men så til selve rosinen i pølsa med denne båten. Bak ratt og spaker kan båten lett beskrives som en forutsigbar kjøremaskin av beste sort.
Toppfarten logges til rundt 47 knop på topp, men med et hav av muligheter helt ned til den faller ut av plan.
Her bys det med andre ord på mye fin kjøreglede, samt grei sportslighet på plass takket være en sprek Hondas BF250, som er toppalternativet her.
Skroget med sine knappe 1350 kilo er noe av det bedre vi har prøvd i 7-metersklassen.
(Artikkelen fortsetter under bildet)
Velkomponert
Dette er en relativt rimelig og velkomponert daycruiser som byr på anstendige og meget solide kjøreopplevelser. Skuta framstår dermed både sikker og forutsigbar slik vi ser det.
Med Honda BF250 er du sikret god komfort i marsjfartområdet. Men vil du ha en rimeligere inngangsbillett, vi båten etter alt å dømme fungere fint med en 200 hk også.
Tekniske data
AMT 230 DC med Honda BF 250
Lengde: 6,80 m
Motor: Honda BF150-250
Bredde: 2,60 meter
Vekt: 1350 kg
Pris, testbåt, velutstyrt: 550 000 kroner
Denne saken ble første gang publisert 21/06 2015, og sist oppdatert 01/05 2017.