Prøvekjørt: AMT 230 DC med Honda BF 250

Deilig daycruiser som gjerne gjør 45 knop

Kan lett beskrives som en forutsigbar kjøremaskin av beste sort.

Sist oppdatert

La oss gå rett på sak: AMT 230 DC har det viktigste daycruiser-trekket: En stor uformet sofa akter, i tillegg til en godt dimensjonert fører- og passasjerstol.

Nærmest tradisjonen har AMG laget en båt med både rommelige og praktiske egenskaper, i den grad det er mulig under daycruiser-konseptet.

Daycruiser-varianten av 230 er fortsatt å anse som flaggskipet i flåten deres, men kan man også få oppfølgeren AMT 230 BR, altså bowrideren på det samme skroget (Pris fra 412.720 kroner)

Her kan vi også legge til at verftet har bowriderne 170 BRs, 185 BR og 200 BR fra før. Båtene forhandles her til lands av Kellox, og de leveres derfor med Honda på hekken.

Stor sofa akter

En daycruiser i denne klassen bør egne seg godt for både dagsturer og lengre utflukter. Den gjør 230 DC takket være en stor sosial cockpit med høye fribord og en U-formet benk som midtpunktet i uterommet.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

DAYCRUISER: AMT 230 DC er, sammen med søstermodellen 230 BR, flaggskipet i AMTs båtserie. Priser fra  Pris fra: 505.419 kroner. FOTO: Produsent
DAYCRUISER: AMT 230 DC er, sammen med søstermodellen 230 BR, flaggskipet i AMTs båtserie. Priser fra Pris fra: 505.419 kroner. FOTO: Produsent

Benken kan enkelt gjøres om til solseng eller en ekstra seng. Under sofaen er det bra med lagringsplass, og under fordekket finner vi en cabin med soveplass til to voksne. En skyvedør i midten av båten adskiller cabinen fra resten av båten.

På dager med usikkert vær er det enkelt å sette opp kalesjen. Det gjør du unna på kort tid. Under kalesjen er det ståhøyde.

Forskjellige løsninger for kjøleskap

Listen over tilbehør er raus, og du kan blant annet velge mellom kjøleboks, skuff-kjøleskap eller et vanlig kjøleskap. Du kan velge vekk pantry-løsningen, dersom du ikke behov for å lage mat om bord.

Av beste sort

Men så til selve rosinen i pølsa med denne båten. Bak ratt og spaker kan båten lett beskrives som en forutsigbar kjøremaskin av beste sort.

Toppfarten logges til rundt 47 knop på topp, men med et hav av muligheter helt ned til den faller ut av plan.

Her bys det med andre ord på mye fin kjøreglede, samt grei sportslighet på plass takket være en sprek Hondas BF250, som er toppalternativet her.

 Skroget med sine knappe 1350 kilo er noe av det bedre vi har prøvd i 7-metersklassen.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

BOWRIDER: Bowrideren 230 br er bygget over samme lest som søstermodellen, daycruiseren AMT 230 DC. Bowrideren er noe billigere og prisene starter på 412.720 kroner. FOTO: Produsent
BOWRIDER: Bowrideren 230 br er bygget over samme lest som søstermodellen, daycruiseren AMT 230 DC. Bowrideren er noe billigere og prisene starter på 412.720 kroner. FOTO: Produsent

Velkomponert

Dette er en relativt rimelig og velkomponert daycruiser som byr på anstendige og meget solide kjøreopplevelser. Skuta framstår dermed både sikker og forutsigbar slik vi ser det.

Med Honda BF250 er du sikret god komfort i marsjfartområdet. Men vil du ha en rimeligere inngangsbillett, vi båten etter alt å dømme fungere fint med en 200 hk også.

Tekniske data

AMT 230 DC med Honda BF 250

Lengde: 6,80 m

Motor: Honda BF150-250

Bredde: 2,60 meter

Vekt: 1350 kg

Pris, testbåt, velutstyrt: 550 000 kroner

SOL UTE: Daycruiseren har sine fordeler som bowrideren ikke har. FOTO: Produsent
SOL UTE: Daycruiseren har sine fordeler som bowrideren ikke har. FOTO: Produsent

Denne saken ble første gang publisert 21/06 2015, og sist oppdatert 01/05 2017.

Les også