Langtest: Yamarin 57 BR Cross med Yamaha F115

Du kommer til å elske de robuste egenskapene

Skal vi oppsummere fordelen ved å velge en modell med aluminiumsskrog i ett ord, må det være robusthet. Yamarin 57 BR Cross er en slik båt.

Pluss ikon
YAMARIN: Yamarins Cross-serie er ikke lenger bare aluminiumsutgaver av glassfiberbåtene. Nå får du konsepter som flyter på egen kjøl. FOTO: Terje Bjørnsen
YAMARIN: Yamarins Cross-serie er ikke lenger bare aluminiumsutgaver av glassfiberbåtene. Nå får du konsepter som flyter på egen kjøl. FOTO: Terje Bjørnsen
Sist oppdatert

Aluminiumsbåter er populære, og spesielt i Finland, Sverige og Russland. Derfor kan man av og til som norsk observatør stå en smule undrende på sidelinjen og se finske båtprodusenter spytte ut den ene nye aluminiumsvarianten etter den andre, uten at forskjellen er spesielt stor for oss som ikke er helt innvidd.

Nå vokser ikke aluminiumstreet inn i himmelen, selv ikke i den finske. I fjor ble det kroken på døra for Drive, et merke lansert med brask og bram av Buster-eier Fiskars for noen år siden. Noen modeller lever riktignok videre i Busters e-serie.

Det vakte også litt oppsikt da selveste Yamarin, hoffprodusenten av folkelige glassfiberbåter, lanserte sin aluminiumserie «Cross» høsten 2010. Først ut var senterkonsollbåten 61 CC og bowrideren 63 BR.

Da lovet Yamarin-folket oss totalt 10 båter. Nå stopper telleren på 9 Cross-modeller, ikke noe stort løftebrudd, med andre ord.

Toppmodell det ikke finnes maken til

Cross-serien er det vi kaller aluminiumshybrider, der skrog og struktur er av aluminium, mens innredningen er holdt i glassfiber og tradisjonelle materialer. Kort fortalt fordi man ønsker å kombinere de robuste fordelene aluminium gir som båtmaterialet, med fin utforming og lunt preg glassfiber gir innvendig.

Tekniske data

Lengde: 5,66 meter

Bredde: 2,17 meter

Vekt: Ca. 600 kg

Personer: 6

Motorstørrelse: 80-115 hk

Pris med Yamaha F80: Fra 299 400

Pris med Yamaha F100: Fra 303 200,-

Pris med Yamaha F115: Fra 312 700,-

I starten var båtene basert på allerede utprøvde Yamarin-konsepter, men de siste årene har Cross-serien i større grad fått leve sitt eget liv.

Det beste eksemplet er toppmodellen Yamarin Cross 75 BR, en båttype det ikke finnes maken til i Yamarins program. Den debuterte i 2014, samtidig som vår langtestbåt, Yamarin Cross 57 BR.

Sistnevnte fikk nødvendigvis mindre oppmerksomhet enn sin storesøster, ikke går den over 50 knop og ikke sitter det en oppmerksomhetssøkende 300 hester på hekken heller. Men or den jevne båtbruker er 57-modellen langt mer interessant, og heller ikke den har noen direkte tvilling i Yamarins glassfiberutvalg.

Dyrere enn glassfibermodell

Samarbeidet mellom Yamaha og Yamarin gjør at nesten enhver som skal kjøpe seg fritidsbåt i Norge blir eksponert for en båt- og motorkombinasjon fra de siamesiske tvillingene. Tett forhandlernettverk og et stort antall modeller fra fem til åtte meter gjør det uunngåelig.

Gjennom tre uker kjørte vi rundt 400 nautisk mil i en Yamarin 57 BR Cross, utstyrt med den nye Yamaha F115 på hekken.

Sammenlignet med den nærmeste glassfibermodellen, Yamarin 56 BR, er Cross-modellen ca. 30 000 kroner dyrere. Med 115 hk koster 57 BR Cross fra 312 700 kroner, med 80 hk starter prisen på snaut 300 000 kroner.

TØFFE-TØFF: Yamarin 57 BR Cross liker seg godt når sjøegenskapene blir satt på prøve. FOTO: Terje Bjørnsen
TØFFE-TØFF: Yamarin 57 BR Cross liker seg godt når sjøegenskapene blir satt på prøve. FOTO: Terje Bjørnsen

Fordel: Robusthet

Skal vi oppsummere fordelen ved å velge en modell med aluminiumsskrog i ett ord, må det være robusthet. Vi kjørte flere lange turer langs Sørlandskysten med Yamarin 57 BR Cross, over strekninger uten beskyttelse fra vind og bølger.

DETALJER: Mange små, smarte løsninger gjør at båten blir lettbrukt i hverdagen. FOTO: Terje Bjørnsen
DETALJER: Mange små, smarte løsninger gjør at båten blir lettbrukt i hverdagen. FOTO: Terje Bjørnsen

Og selv om sjøegenskapene ikke nødvendigvis er noe bedre i denne båten enn i andre av tilsvarende størrelse, er det ikke tvil som at den stive strukturen og det stumme skroget skaper en følelse av soliditet og trygghet.

Når du møter krappsjø på 1-1,5 meter, må du selvsagt slå ned på farten. Men Yamarin 57 BR Cross oppfører seg særdeles trygt og forutsigbart under smårøffe forhold. At båten har fin vektfordeling og ingen utpreget planingsterskel setter du spesielt pris på under slike forhold. Da er det lett å velge et fartsområde der du og eventuelle passasjerer beholder en brukbar grad av komfort om bord.

Ikke elegant, men smart

Vi dveler litt ved Yamarin 57 BR Cross og småtøffe forhold. For vi tror vel at de som velger å bruke noen ekstra kroner på en slik båt, også er de samme som er ute når ikke været er helt strøkent. Eller starter og avslutter båtsesongen tidligere og senere enn mange andre.

Da kan du med ett tilgi den høye vindskjermen, en som ikke akkurat gjør båten elegant i profil. Både fordi den gir deg og copiloten god ly for vind og sjøsprøyt, men også fordi det gjør det mulig med en kalesjeløsning man kan oppholde seg under, uten akutt anfall av klaustrofobi.

Kanskje kunne vindskjermen vært trukket enda ett hakk lenger akterut om passasjerene på aktersofaen også skulle hatt maksimal beskyttelse. Men da ville tilgangen fra cockpit ut på siden av båten lidd. Kompromisser, kompromisser.

KLASSIKER: Ikke noe revolusjon i sittearrangementet i cockpit, det fungerer akkurat som forventet. FOTO: Terje Bjørnsen
KLASSIKER: Ikke noe revolusjon i sittearrangementet i cockpit, det fungerer akkurat som forventet. FOTO: Terje Bjørnsen

Røffe egenskaper, men lett å bruke

Selv om vi liker de røffe egenskapene til Yamarin 57 BR Cross, er det den lettvinte bruken i det daglige de fleste vil sette pris på. Alle ting er på rett plass; du finner et sted å sette foten, sittestillingen er god, fendere og tauverk er lett tilgjengelig, plotteren er der den skal være. Egentlig ting som burde være i orden, men som det litt for ofte slurves med i båtverden. Ikke slik her.

Dessuten er båten lettkjørt. Det er lite du behøver å jobbe med gasspak og trimknapp for å få den til å gå fint i vannet.

Litt uvant, for normalt sett er vi vant til at en Yamarin gjerne vil trimmes ut og blir leken nær toppfart. Men Yamarin 57 BR Cross kjennes noe tyngre og bastant ut i sjøen, og med 115 hk er ikke toppfarten på drøyt 35 knop mer enn akseptabel.

 

PÅ TUR: Hyggelige dagsturer i skjærgården er ja-mat. Beskyttede sitteplasser bak vindskjermen og fin utkikksplattform i baugen, sørger for det. FOTO: Terje Bjørnsen
PÅ TUR: Hyggelige dagsturer i skjærgården er ja-mat. Beskyttede sitteplasser bak vindskjermen og fin utkikksplattform i baugen, sørger for det. FOTO: Terje Bjørnsen

Testdata:

Turtall knop Fart o/m Støy dBA Forbruk l/t Forbruk l/Nm
1000 3,5 57,2 1,9 0,53
1400 4,8 62,6 2,9 0,61
1800 5,8 68,0 4,4 0,77
2200 6,6 69,0 6,3 0,95
2600 8,5 70,4 8,6 1,01
3000 13,1 79,6 10,2 0,78
3400 16,8 82,3 11,4 0,68
3800 19,8 80,2 13,8 0,70
4200 23,2 79,6 17,7 0,76
4600 25,4 82,5 20,4 0,80
5000 28,2 85,1 24,7 0,88
5400 31,7 86,4 31,5 0,99
5900 35,2 88,5 39,8 1,13
ALLSIDIG: Sitteplass, trinn og stuverom i baugen. Og mulighet for å innrede til solseng om du betaler ekstra. FOTO: Terje Bjørnsen
ALLSIDIG: Sitteplass, trinn og stuverom i baugen. Og mulighet for å innrede til solseng om du betaler ekstra. FOTO: Terje Bjørnsen

Mer hektisk lydbilde

Testresultatene viser det vi snakket om litt tidligere; her finner du ikke noe «hull» i målingene der planingsterskelen blir for bratt. Fra drøyt 15 knop flater båten ut, og går stille og økonomisk rundt 20 knop med forbruk på 0,7 liter per nautisk mil og 80 dBA støynivå. 25 knop er en grei hastighet om du vil litt fortere frem, da øker forbruket til 0,8 l/nm og støynivået passer 82 dBA. Men fortsatt hersker harmoni om bord.

Tekniske data

Lengde: 5,66 meter

Bredde: 2,17 meter

Vekt: Ca. 600 kg

Personer: 6

Motorstørrelse: 80-115 hk

Pris med Yamaha F80: Fra 299 400

Pris med Yamaha F100: Fra 303 200,-

Pris med Yamaha F115: Fra 312 700,-

Når turtallsmåleren passerer 5000 o/min, blir lydbildet litt mer hektisk og forbruket nærmer seg en liter per nautisk mil. Da ligger også hastigheten på rundt 30 knop. Skal du ta ut de siste knopene mot toppfart, må du regne med at det kiler litt ekstra i trommehinnene.

Yamarin 57 BR Cross «flyr» ikke på samme måte som noen av sine søsken. Men om det er prisen å betale for bredt marsjfartområde og staute sjøegenskaper, skal vi klare å leve med det.

SKJERMET: Den høye vindskjermen sørger for at du ikke blir plaget nevneverdig av vind eller sjøsprøyt. FOTO: Terje Bjørnsen
SKJERMET: Den høye vindskjermen sørger for at du ikke blir plaget nevneverdig av vind eller sjøsprøyt. FOTO: Terje Bjørnsen

Velkjent og velprøvd

Selve innredningskonseptet er det lite å utsette på. Det er ganske tradisjonelt, og virker dermed velkjent og velprøvd. To førerstoler og aktersofa med rom under, samt mulighet for å sette bord i mellom. Det fungerte på 70-tallet, og gjør det fortsatt.

Av litt nyere dato er enkel passasje på sidene av aktersofaen til tau/dreggrom og badestige på hver side av motor, det samme den brede gjennomgangen til bowrideravdelingen forut. Her finner du en liten, men funksjonell sittebenk der det også er mulig å legge i puter for å lage en liten solavdeling. Sannsynligvis populært blant den yngre garde, og en av de få opsjonene på en ellers ganske velutstyrt båt. ■

SLIK SKAL DET GJØRES: Ergonomien på førerplass nærmer seg nivået til en moderne bilmodell. FOTO: Terje Bjørnsen
SLIK SKAL DET GJØRES: Ergonomien på førerplass nærmer seg nivået til en moderne bilmodell. FOTO: Terje Bjørnsen

Vi Menn Båt mener:

Yamarin 57 BR Cross passer nok aller best for en ivrig båtbruker. En som setter pris på praktiske og robuste egenskaper, som nesten like gjerne tar seg turen på sjøen en gråværsdag i september som en solskinnsdag i juli. Da får du i alle fall fullt igjen for båtens egenskaper.

Om du bare er opptatt av en letthåndterlig dagsturbåt, gjør Yamarin 57 BR Cross også den jobben bra.

Men da er du kanskje like godt tjent med en litt rimeligere glassfiberbåt.

RIKTIG MOTOR: Den nye Yamaha F115 passer fint til båten. Med hk-avgift en saga blott, er det ingen grunn til å velge noe mindre. FOTO: Terje Bjørnsen
RIKTIG MOTOR: Den nye Yamaha F115 passer fint til båten. Med hk-avgift en saga blott, er det ingen grunn til å velge noe mindre. FOTO: Terje Bjørnsen

 

Denne saken ble første gang publisert 30/04 2015, og sist oppdatert 03/05 2017.

Les også