Windy Boats og yacht design-firmaet Espen Øino International er klar med sitt første fellesprosjekt, en custom-båt under navnet Windy EØ Limo Tender.

– Dette skal være en spesialbygget limousine-tender som setter nye standarder, opplyses det fra båtbyggerne om nyheten.

Som vi kan se på bildene dreier det seg om en lavprofil-farkost, men med nokså stor kapasitet for skip til brygge-fart.

Det bys på sitteplasser for opp til 10 personer, i tillegg til to for mannskapet. Besetningen må imidlertid klare seg uten tak i cockpit forut.

Videre er det lagt opp til store takluker i glass i salongen, mens interiøret for øvrig er i regi av Hermes.

Framdriften besørges av et par Volvo Penta på hver sine 220 hestekrefter, og et par hekkaggregat som skal kunne gi en toppfart på 45 knop.

– Dette er et grensesprengende prosjekt for oss, opplyser Knut Heiberg Andresen.

Han forteller videre at han og Espen Øino har kjent hverandre i over 20 år, og de ofte har snakket om å gjøre et felles prosjekt.

– Etter at vi lanserte vår nye yacht-divisjon, var sjansen der.

Nå er dette ikke det første forsøket Windy har gjort noe i dette markedet. I 2009 fikk verftet en kontrakt på bygge Dubios SR 52 Blackbird. Det er en 16,1-meters båt som går under merkelappen Super Tender i yacht-kretser.

Espen Øino er på sin side også fornøyd så langt.

Windy er svært gode på det de holder på med, med tusenvis av bygg bak seg over snart 50, med et godt fokus på kvalitet. Det gjøre meg trygg på at de også tilfredsstiller kravene i denne klassen, avslutter Øino

Tekniske data 8m Limo Tender data

  • Lengde: 8,0 m
  • Bredde: 2,8 m
  • Deplasement: 3 600 kg
  • Passasjerer 10
  • Mannskap: 2
  • www.windyboats.com
Les hele saken
Les alt om:

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!