Nå skal du kunne kombinere det beste fra to verdener, nemlig tilgjengeligheten til utenbordsmotoren og forbruket til innenbordsmotoren, ifølge det svenske firmaet Cimco Marine Diesel AB.

De har nemlig utviklet en dieseldrevet utenbordsmotor på 200 hestekrefter, som går under navnet Oxe.

Marinedieselmotorer bruker generelt rundt 40 prosent mindre drivstoff en tilsvarende på bensin.

I praksis har de tatt en 2,0-liters motorblokk fra General Motors (GM - Opel m. fl), marinisert den og satt på beltedrift ned til propellen.

Oxe-motoren står i motsetning vanlig utenbordsmotor vannrett, og ikke loddrett.

Beltedriften ned til propellen gjør ellers at undervannshuset blir svært lite, i tillegg til at den kan sendes ut mer energi på den måten, i forhold til konvensjonelle utenbordsmotorer med annen kraftoverføring.

På den andre siden er vekten betraktelig, rundt 280 til 300 kg.

Når det er sagt så skal det legges til at firmaet henvender seg i første rekke til proffene og forsvaret. Prisen er nemlig ikke helt beskjeden i fritidsbåtsammenheng, og du må regne med rundt 35 000 euro pluss eventuell moms før du kan kalle deg eier.

Det er ellers ikke helt uvanlig med dieseldrevet utenbords i proffe miljøer, spesielt hvor brannfare er et tema.

Nyheten ble nylig offisielt lansert under METS i Amsterdam, hvor det er stort sett bransjefolk som møtes.

Tekniske  data:

  • Effekt: 2oo hk
  • Vekt: 280-300 kg
  • Dreimoment: 420 nm ved 2000 rpm
  • Sylindre: 4, i rekke
  • Pris, ca: 300 000 kr
  • oxe-diesel.com

 

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!