Apex 20 Sport

Fornuftig familie-RIB

Med sine seks meter befinner 20 Sport seg midt på treet i Apex-flåten, og her satses det på allround-bruk fremfor sportslighet.

Sist oppdatert

Konsept

Amerikanske Apex er et relativt nytt RIB-merke her på berget, men de har over 20 års fartstid i bransjen. Verftet lager RIB'er fra 2,44 meter opp til 11 meter. 20-foteren Apex 20 Sport er den største av de åpne små-RIB'ene deres.

Sjøegenskaper: 5

Denne brede 6-meteren har relativt tykke pontonger i hypalon-neopren, noe som kjennetegner den trygge allrounderen i motsetning til de rene sportsbåtene med smalere pontonger. Og Apex 20 Sport byr da heller ikke på nevneverdige krumspring selv med aktiv throttling og ratting, tross sitt sportslige navn.

Med to mann om bord gir ikke pontongene mer lugging og drag enn normalt i svingene. Båten oppfører seg i så måte eksemplarisk for dem som er på utkikk etter en trygg familie-RIB. Men særlig sportslig er den altså ikke.

Førerplass: 5

Styrekonsollen i Apex 20 Sport er uten vindskjerm, men førerergonomien er grei, med god kontroll på styring og hendler. Den er plassert midtskips, med egen sitteplass foran. Dermed får du vekten forholdsvis langt fremme når du er alene om bord.

Førerkrakken er integrert i en kombinert kjøleboks/drenert stuverom. Denne litt spesielle vippestolen er muligens praktisk i noen tilfeller, men vi synes ikke dette er en spesielt sikker konstruksjon. Ved eventuelle harde slag vil du kunne bli vippet av stolen. Og selve konsollen er hengslet akterover; da blir det kun låsebeslaget som holder den på plass hvis du henger i det integrerte håndtaket i en presset situasjon.

Stående har du grei oversikt i alle retninger, men spesielt komfortabelt er det ikke i lengden. Det er heller ikke noen form for justeringer her. Sitteplassen foran konsollen har pute, men her er det ikke noe naturlig sted å holde seg fast.

Plass: 4

Om bord i Apex 20 Sport blir vi møtt av en tiltalende innredning i innerliner, godt hjulpet av modellens mange teakdetaljer på dørk og luker. Forut kan man stige om bord via et sklisikkert trinn. Her finner vi også to av navigasjonslysene og et nedfellbart syrefast kryssholt. Kvalitetsinntrykket styrkes ytterligere av at man i pontongene har benyttet hypalon, et sterkere materiale enn PVC.

På plussiden må nevnes smarte detaljer som fjæring på lukene til de mange stuverommene, solide beslag og en skikkelig ombordstigningsramp som vitner om at dette likevel er over snittet gjennomtenkt.

Egne lister på utsiden av pontongene tar seg av eventuell skvalpesjø. Vi finner også tre par gripesett på hver side, noe som er fornuftig om du vil ha passasjerer sittende på pongtongene under fart.

Nesten hele dekksområdet foran styrekonsollen kan gjøres om til solseng med noen enkle grep. Dette er også med på å gjøre båten turvennlig og allsidig.

Stuveplass: 3

I akterbenkenom bord i Apex 20 Sport finner vi tre stuverom. I det midterste savner vi bunn, slik at eventuell bagasje ikke må settes rett i kjølen. De to andre er drenerte. Videre finner vi stuverom på sidene og et par til i forskipet.

Motor: 4

Med en 115-hester i hekken er Apex 20 Sport relativt sedat, i hele fartsregisteret, helt opp til våre 33 målte knop på topp. Samtidig matcher motoren skroget med dyp V-bunn godt. En slik båt vil vanligvis være tungdrevet og det derfor ikke overraskende at toppfarten stopper på rundt 33 selv med så pass kraftig motor.

Fart og støy: 4

Utenbordmoteren oppleves ikke spesielt støyende med denne konfigureringen.

Økonomi: 4

Apex 20 Sport kommer greit rigget med Suzukis alternativer. Den generelle finishen er på høyde med det vi finner hos enkelte andre store RIB-produsenter, men merket er relativt ukjent, og dette kan bidra til å redusere etterspørselen på bruktmarkedet.

Apex 20 Sport scorer høyt for sine mange smarte detaljer, ikke minst listene som tar unna skvalpesjø og de mange stuverommene. Den har gode kjøreegenskaper, men dette er først og fremst en allrounder; er du tilhenger av sportslige krumspring, bør du velge noe annet.

Pris: fra 300 000 kr m/ DF 115 Suzuki. Admiral Marine: www.admiralmarine.no

Denne saken ble første gang publisert 17/01 2008, og sist oppdatert 24/06 2017.

Les også