AMT 185 R

Solid allrounder

Som duger.

Sist oppdatert

Tekniske data AMT 185 R

  • Lengde: 5,50 m
  • Bredde: 2,24 m,
  • Vekt: 630 kg
  • Drivstofftank: 90 l
  • Toppfart (90 hk): 36,3 kn
  • Maks motor: 115 hk
  • Pris, testbåt: Kr 287 000
  • www.kellox.no

Å finne en båt som passer i så pass stor klasse som det denne småbåten tilhører, er alltid en utfordring. Her har vi muligens et lite unntak.

Om vi først finner fram lupen for å se nærmere på alt fra beslag og batterikasse til gripemuligheter og små praktiske låsbare stuverom har vi lite å utsette på det finske håndarbeidet.

Det som vanligvis er slike farkosters største akilleshæl er forholdet mellom skrog og motor. Her er det hektet på en 90 hesters Honda som kan presse farkosten over 36 knop.

I dette fartsområdet og litt rufsete sjø blir ferden alt annet en silkemyk.

SENTER: Flott senterkonsoll og gode seter er på plass, men de trenger litt justering for god benplass.
SENTER: Flott senterkonsoll og gode seter er på plass, men de trenger litt justering for god benplass. Foto: Terje Bjørnsen

Bred

Måledata AMT 185 R

Turtall

Fart /knop

Støy, dBA

Forbruk l/nm

Forbruk l/time

2000

6,4

71

0,84

5,4

2500

6,8

75

1,15

7,8

3000

9,6

79

0,99

9,5

3500

19,0

80

0,59

11,2

4000

23,5

81

0,55

12,9

4500

28,3

82

0,79

22,4

5000

30,5

83

0,94

28,7

5500

33,5

84

0,97

32,5

6000

36,3

86

1,02

37,0

Dette kan raskt forklares med en relativt bred akterende. Men drar vi av til rundt 4 000 omdreininger og rundt 23 til 24 knop blir både kjøreopplevelsen og forbruket langt hyggeligere. Her er det rikelig med kraft og noen nevneverdig planingsterskel gir det ikke mening å snakke om ved normal akselerasjon.

Bak den sentermonterte konsollen er det fornuftig lagt opp til to sitteplasser. En solid vindskjerm gjør at du sitter godt beskyttet her uansett, men det blir i trangeste laget for høye personer. Dette går fort utover knærne om det aktiv kjøring står på menyen.

Det er videre lagt opp til en skikkelig rekke langs nesten hele siden, i forlengelse av pulpiten forut. Dette gjøre det enkelt å feste fendere og å holde seg fast. I tillegg til sitteplassen i baugen og akter er her det ikke lagt opp til en sittemulighet foran konsollen. Her er det prioritert stuveplass i stedet. Selve dørken er ellers tilstrekkelig sklisikret.

PLASS: Låsbare stuverom og greie sittemuligheter gjør dette til en fin allorunder.
PLASS: Låsbare stuverom og greie sittemuligheter gjør dette til en fin allorunder. Foto: Terje Bjørnsen

Denne saken ble første gang publisert 01/05 2011, og sist oppdatert 25/06 2017.

Les også