Aluminiumsbåt

Så flott kan en aluminiumsbåt være

Finske XO Boats lager aluminiumsbåter for deg som vil kjøre hardt uansett vær. Det skal også gjelde for deres nyeste 36-foter, men nå får du også litt luksus på kjøpet.

Pluss ikon
GODE SJØEGENSKAPER: XO har imponert oss tidligere, så vi har ingen grunn til å tro at 360 ikke skal være en kjøremaskin.
GODE SJØEGENSKAPER: XO har imponert oss tidligere, så vi har ingen grunn til å tro at 360 ikke skal være en kjøremaskin.
Sist oppdatert

Det finske merket har imponert oss ved flere anledninger tidligere. Sportslige båter med gode skrog, topp kvalitet og smarte løsninger er noe mange setter pris på.

De har kanskje ikke vært blant de mest praktiske eller rommelige båtene på markedet, men for deg som har vært ute etter en rask båt som kan brukes uansett vær har XO levert varene.

XO 360 er selskapets største båt hittil – en drøyt 11 meter lang båt. Utvendig er det tydelig at dette er en XO-båt. Det karakteristiske sort-folierte skroget kombinert med en spiss baug og et sportslig design på styrehytta er naturligvis på plass. Folien bidrar til at båten ser mer elegant ut enn mange andre aluminiumsbåter på markedet – som ofte kan virke litt vel røffe rent utseendemessig for mange.

Når vi kommer om bord, er det første som slår oss soliditeten på detaljene. Alt fra kryssholt til hengsler virker å være av veldig god kvalitet – noe som er kritisk når både sjøen og farten er høy. Plass er imidlertid ikke det viktigste for XO. Med en total bredde på 3,3 meter virker det en smule smalt inne i hytta. Det blir likevel ikke klaustrofobisk – mye takket være de store vinduene som omkranser hele hytta.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

OVER 40 KNOP: Med to D4-300-maskiner klarer båten mer enn 40 knop. Du kan også få den med enda mer kraft, og da vil toppfarten bli enda litt høyere.
OVER 40 KNOP: Med to D4-300-maskiner klarer båten mer enn 40 knop. Du kan også få den med enda mer kraft, og da vil toppfarten bli enda litt høyere.

Seks i fartsretningen

Å sitte i fartsretningen er ikke nødvendigvis det viktigste når man holder 18 knop på speilblank sjø, men når bølgene begynner å ta seg opp og du sitter i en båt som er god for over 40 knop er det en fordel. Derfor har XO valgt en løsning som ved første øyekast ser nesten “buss-aktig” ut, men som vi tror vil fungere utmerket på sjøen. Bak fører- og copilotplassen er det to rader med fremovervendte benker.

Den andre raden er en del høyere enn den første, slik at passasjerene her også er sikret godt utsyn. Ved å flytte ryggen på den andre raden får du en salong i akterenden – en mer sosial løsning når det går roligere for seg.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

I FARTS­RETNINGEN: Når det går unna, er det en fordel å sitte rettvendt. I XO 360 kan seks personer gjøre nettopp dette.
I FARTS­RETNINGEN: Når det går unna, er det en fordel å sitte rettvendt. I XO 360 kan seks personer gjøre nettopp dette.

I baugen er det en eierkabin med dobbeltseng og fullt bad med både toalett og dusj. Utførelsen er gjort i lyst stoff og mørkt tre–en klassisk kombinasjon vi kjenner fra mange produsenter med en hang til det småeksklusive. For XO har definitivt fått på plass en mer luksuriøs finish i denne båten enn i de mindre modellene. Det er naturlig, da dette er snakk om en overnattingsbåt i mye større grad enn det som er tilfellet med deres andre modeller.

I tillegg til hovedkabinen i baugen, har du mulighet til å ta med to gjester i en stikkabin midtskips. Nedgangen er relativt kronglete, så man skal ikke være spesielt stiv i kroppen. Når man først kommer seg ned er det imidlertid romslig nok.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

Fullt utstyrt

BAUGKABIN: I baugen er det en dobbeltseng samt et fullverdig bad. Den spisse formen gjør at sengen er relativt smal i den ene enden, men den er lang nok for de fleste.
BAUGKABIN: I baugen er det en dobbeltseng samt et fullverdig bad. Den spisse formen gjør at sengen er relativt smal i den ene enden, men den er lang nok for de fleste.

For å kunne holde produksjonen så effektiv som mulig, har XO valgt å selge båtene tilnærmet komplett utstyrt. Radar, generator, solseng til akterdekket og bimini-topp er det eneste tilgjengelige ekstrautstyret på 360–alt annet er standard. Det inkluderer alt fra pantry-løsning til doble Simrad-plottere og dempede stoler ved førerplassen.

Under dekk på utstillingsbåten, som er byggenummer to, er det to D4-300-motorer fra Volvo Penta. For deg som vil ha mer krefter er det også mulig å få 360 levert med D6-370-motorer fra samme produsent. Uansett hvilken motorkonfigurasjon du velger, skal imidlertid de 11 meterne med finsk aluminium klare over 40 knop, og slik vi kjenner XOs båter fra før, vil også skroget takle høye hastigheter uten problemer.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

Den største ulempen er imidlertid prisen. Som kjent er det sånn at kvalitet koster, og det gjelder også her. En velbygd aluminiumsbåt med smarte detaljer er ikke billig–spesielt ikke en båt i denne størrelsesklassen. Hvis du vil legge til en XO 360 ved brygga til sommeren må du regne med å punge ut rundt fire millioner kroner

FULLT UTSTYRT: XO leverer 360-båtene komplett utstyrt. Det er kun noen småting som er tilgjengelig som ekstrautstyr.
FULLT UTSTYRT: XO leverer 360-båtene komplett utstyrt. Det er kun noen småting som er tilgjengelig som ekstrautstyr.

Tekniske data

Lengde: 11,28 m

Bredde: 3,29 m

Høyde: 3,7 m

Vekt, uten motor: 3600 kg

Tankvolum: 750 l

Motoralternativer.: 600–740 hk

Pris: fra ca. 4 000 000 kroner

Denne saken ble første gang publisert 03/05 2016, og sist oppdatert 02/05 2017.

Les også