Audi S-familien:

Kaster ut Lamborghini-motoren

Audi S-familien dropper V10-eren fra Lamborghini og erstatter den med en hvass V8-er.

Sist oppdatert

Det oser luksus og sporstlige kjøreegenskaper av de tre nye S-modellene fra Audi, som har til sammen 1360 hestekrefter under panseret. 520 hk i S8, og 420 hk i henholdsvis S6 og S7.

5,2-liters V10-motoren fra Lamborghini med 450 hk er kastet ut og erstattet av en nyutviklet 4.0 TFSI V8-er med twin-turbo, som yter hele 520 hk i flaggskipet Audi S8. "Downsizing", heter det på fagspråket. Forbruket skal være redusert med opp til 25 prosent sammenlignet med tidligere modeller.

Den kraftige motoren er også utstyrt med sylinderstyring ("Cylinder on demand"). Når belastningen på motoren er liten, deaktiveres fire av de åtte sylindrene. Dermed minker også drivstofforbruket. Men alle sylindrene våkner når belastningen på motoren øker, som for eksempel ved akselerasjon.

Samtidig som fire av sylindrene deaktiveres, igangsettes den aktive støyreduksjonen ("Active Noise Cancellation") - en teknolgi benyttet i mange høretelefoner. I Audis tilfelle betyr det at elektronikken sender ut støy med motsatt lydsignatur. I bilen vil det bli oppfattet som stillhet. Motorlyden er imidlertid ivaretatt. En såkalt lydaktuator styrer spjeldene i eksosanlegget, og besørger lyden av hissig Audi som petrolheads neppe vil være foruten.

På sedvanlig hvis skiller S-modellene seg fra de vanlige A-modellene med sportsligere spoilere i fronten. Platinagrå grill med vertikale kromlister og speilhus i børstet aluminium hører også med. Det samme med fire ovale eksosrører under støtfangeren, bremsekallipere med S-logo, S-emblem på bakluken og V8T-emblem på forskjermene.

Interiøret har velkjent Audi-signatur med detaljer i aluminium, kontrastsømmer og S-emblemer. Typisk for S-modellene er instrumenter med grå ringer og hvite nåler.

Les også: Her finner du alle våre Audi-tester

S8: Under panseret sitter en 4.0-liters TFSI-motor som yter 520 hk. FOTO: Audi
S8: Under panseret sitter en 4.0-liters TFSI-motor som yter 520 hk. FOTO: Audi

Flaggskip med 520 hk

Audi S8 lanseres våren 2012. Under panseret sitter en 4.0 TFSI V8-motor med hele 520 hk. Dreiemomentet er på solide 650 Nm mellom 1700 og 5500 omdreininger. Audi S8 blir også den raskeste S-modellen: 0-100 km/t går unna på 4,2 sekunder. Toppfarten er elektronisk sperret på 250 km/t. Til tross for at motoren nå yter 70 hk mer enn forgjengeren, er forbruket redusert med nærmere 23 prosent. Ved blandet kjøring skal den store Audi-en greie et forbruk på 1,02 l/mil.

Audi S8 kommer med 20-tommers aluminiumsfelger og veier rundt 1975 kilo. En 8-trinns tiptronic automatgirkasse fordeler kreftene og quattro permanent firehjulsdrift sørger for veigrepet. Blant standardutstyret finnes også adaptiv luftfjæring, egne Audi S8 sportsseter i skinn, LED-hovedlys, MMI-navigasjon og isolasjonsglass.

Audi S6 og Audi S6 Avant

S8: Størst og raskets av S-ene. 0-100 km/t går unna på 4,2 sekunder. FOTO: Audi
S8: Størst og raskets av S-ene. 0-100 km/t går unna på 4,2 sekunder. FOTO: Audi

I Audi S6 og Audi S6 Avant yter V8-motoren 420 hk og leverer et dreiemoment på 550 Nm fra 1400 til 5300 omdreininger. Limousinen gjør 0-100 km/t på 4,8 sekunder, stasjonsvognen følger hakk i hel med 4,9 sekunder. Det er 0,4 sekunder raskere enn forrige generasjon Audi S6 og Audi S6 Avant. Toppfarten er elektronisk sperret på 250 km/t. Nye Audi S6 skal ha drivstofforbruk på 0,97 l/mil ved blandet kjøring.

Bruk av aluminium gjør at vekten er redusert sammenlignet med forgjengerne. Audi S6 veier 1895 kilo, Audi S6 Avant veier nær 1950 kilo. 7-trinns S tronic automatgirkasse fordeler kreftene og quattro permanent firehjulsdrift besørger veigrepet.

Adaptiv luftfjæring, Audi drive select, 19-tommers aluminiumsfelger, sportsseter i skinn/alcantara, xenon plus-lys med LED og Audi sound system med 10 høyttalere er noe av standardutstyret. Keramiske bremser og sportsdifferensial er også tilgjengelig. Audi S6 Avant kan også leveres med panoramasoltak.

Nye Audi S6 og Audi S6 Avant lanseres våren 2012.

Audi S7 Sportback

Audi S7 Sportback benytter samme motor som Audi S6 og Audi S6 Avant. V8 motoren med twin-turbo tar Audi S7 Sportback fra 0-100 km/t på 4,9 sekunder. Utstyret er det samme som i S6. Også på S7 er topphastigheten elektronisk sperret på 250 km/t. Drivstofforbruket ved blandet kjøring skal være det samme som hos S6. Nye Audi S7 Sportback lanseres våren 2012.

S6: Familiebilen med ekstra futt. FOTO: Audi
S6: Familiebilen med ekstra futt. FOTO: Audi

Prisene på de nye Audi S-modellene er ennå ikke klare.

Les også:

Test: Audi A6 3,0 TDI Quattro

Test: Audi A7 Sportback 3,0 TDI quattro

S7: Linjelekker med 420 hk. FOTO: Audi
S7: Linjelekker med 420 hk. FOTO: Audi

Vi har testet Audis raskeste

Ikke råd til en S-modell? Sjekk denne

Denne saken ble første gang publisert 02/09 2011, og sist oppdatert 25/06 2017.

Les også