Prøvekjørt: Audi RS3 Sportback

Iskaldt råskinn

Råsterk femsylindret motor i en ellers nøktern Audi RS3 Sportback.

Sist oppdatert

Tidligere i år kjørte vi RS3 på en frossen innsjø i Sverige. Der klarte den seg greit, og spant livlig rundt på en måte som gjorde at vi gruet oss til å prøve den på tørr asfalt. Nylig fikk vi sjansen på bane, men det kunne Ingolstad spart seg.

Men hvorfor det? Til tross for den sømløse, lynraske syvtrinns S tronic-kassa, 55 færre kilo enn forgjengeren, et McLaren-style bremse- og styresystem på bakakselen, samt en teoretisk mulighet til å forflytte hele dreiemomentet på 465 Nm bak, er RS3 langt fra en opplagt banemester.

Hvordan skulle den bli det, når den herlige femsylindrede 2,5-liters TFSI-motoren, samt girkassa, ligger foran forakselen? Den understyrer bare når det massive veigrepet overskrides, men selv når de brede forhjulene og en smart Haldex-differensial jobber hardt, vil den enten bare sladde eller sette ned nesa.

Opplever du understyring på vanlig vei, er det ikke bilen det er noe galt med. RS3 sluker strekninger med høy appetitt, og gir deg en følelse av at bakhjulene ikke bare henger og slenger der bak.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

LYD: Punger du ut ekstra, får du enda råere sportseksos med mer lyd. Ingen av variantene trenger for øvrig digital forsterkning. Du får rått motorbrøl og solid pesing fra turboen. FOTO: Audi
LYD: Punger du ut ekstra, får du enda råere sportseksos med mer lyd. Ingen av variantene trenger for øvrig digital forsterkning. Du får rått motorbrøl og solid pesing fra turboen. FOTO: Audi

Rått motorbrøl

Audi hevder at dette er den eneste femsylindrede motoren som fremdeles lages, og den nekter å ri inn i solnedgangen. I stedet imiterer den Audi R8 på en troverdig måte.

Punger du ut ekstra, får du enda råere sportseksos med mer lyd. Ingen av variantene trenger for øvrig digital forsterkning. Du får rått motorbrøl og solid pesing fra turboen.

Dette blir bare understreket av hvor avdempet resten av bilen er.

Stram, men ikke utålelig

Ikke misforstå, RS3 er vanvittig rask, men det er gjort store fremskritt når det gjelder kjørekomforten, som nå er stram, og ikke utålelig.

Den er ikke lenger et sløvt råskinn, men jeg savner tydeligere tilbakemeldinger i styring og chassis.

Likevel er RS3 brutalt imponerende. Bare pek i den retningen du vil at den skal dra, så gjør den det. Og det er akkurat det som er litt trist. Den er for polert, du kan like gjerne bruke pengene på en rimeligere Golf R.

RS3 var en gåte på isen. Og ironisk nok er den også iskald i den virkelige verden.

DOMMEN:

Herlig bygd fartsmaskin, men mangler råskap.

HARRY: Røde detaljer gjør at den pene kupeen kan virke litt
harry. FOTO: Audi
HARRY: Røde detaljer gjør at den pene kupeen kan virke litt harry. FOTO: Audi

Tekniske data

Pris: Rundt 900 000 kroner

Motor: 2480 ccm 5-syl turbo,

Hk: 367

Dreiemoment: 465 Nm

0-100 km/t: 4,3 sek

Toppfart: 280 km/t

Forbruk: 0,83 l/mil

CO2-utslipp: 189 g/km

Vekt: 1520 kg

KONKURRENTEN: Mercedes A45 AMG. AMG har hentet enda flere hestekrefter ut av den rekordsterke motoren. 381 hk og et dreiemoment på 475 Nm er de faktiske tallene, og den skal greie 0-100 km/t på 4,2 sekunder. FOTO: Daimler AG
KONKURRENTEN: Mercedes A45 AMG. AMG har hentet enda flere hestekrefter ut av den rekordsterke motoren. 381 hk og et dreiemoment på 475 Nm er de faktiske tallene, og den skal greie 0-100 km/t på 4,2 sekunder. FOTO: Daimler AG

Denne saken ble første gang publisert 07/09 2015, og sist oppdatert 01/05 2017.

Les også