Audi RS 3 Sportback

Flere hester, lettere og mer senket enn forgjengeren

Og med en motor som etter alt å dømme blir den kraftigste i kompaktsegmentet.

Standaufnahme     Farbe: Catalunyarot    </br><font size=_2_><b>Verbrauchsangaben Audi RS 3 Sportback: </b></br>Kraftstoffverbrauch kombiniert in l/100 km: 8,3 ? 8,1;</br>CO<sub>2</sub>-Emissionen kombiniert in g/km: 194 - 189</font>
Standaufnahme Farbe: Catalunyarot
Verbrauchsangaben Audi RS 3 Sportback:
Kraftstoffverbrauch kombiniert in l/100 km: 8,3 ? 8,1;
CO2-Emissionen kombiniert in g/km: 194 - 189
Sist oppdatert

Til sommeren blir en ny Audi-versting i kompaktklassen klar for det norske markedet. Det blir ikke noe stort marked, for dette blir ingen rimelig bil. Audi RS3 Sportback kommer nemlig med en motor som etter alt å dømme blir den kraftigste i kompaktsegmentet.

Den yter hele 367 hk og har et dreiemoment på 465 Nm. Det er 27 hester mer enn dagens versjon, som ble lansert for snart fem år siden. Dreiemomentet er selvsagt også kraftigere.

Dermed føyer nye RS3 seg pent inn i Audis RS-familie.

Elsket motor

Kreftene i RS3 besørges av en 2,5-liters TFSI-motor. Dette er en motor som de fleste Audi-entusiaster har et nært lidenskapelig forhold til. På 1980-tallet var det denne motoren som dannet det sportslige DNA-et til Audi, både i motorsport og i produksjonsmodellene – Ikke bare på grunn av ytelsene, men også på grunn av det særegne lydbildet som den femsylindrede motoren produserer.

Den nye RS3-en skal greie 0-100 km/t på 4,3 sekunder. Det er 0,3 sekunder raskere enn forrige generasjon, og raskest i klassen, ifølge Audi. Om ønskelig nås toppfarten ved 280 km/t.

Forbruket er oppgitt til 0,81 liter per mil ved blandet kjøring, noe som tilsvarer et CO2-utstlipp på 189 g/km. Bilen har quattro permanent firehulsdrift, der mellom 50 og 100 prosent av kreftene kan sendes til bakakselen.

Enda råere lyd

19-tommers aluminiumsfelger med 235/35-dekk er standard, og på listen over ekstrautstyr finner vi keramiske bremser på forakslingen, Audi magnetic ride med adaptiv demperkontroll og sportseksos som gir enda hvassere lyd.

GAMMEL LØSNING: RS3 får ikke Virtual Cockpit-løsningen som i TT. FOTO: Audi
GAMMEL LØSNING: RS3 får ikke Virtual Cockpit-løsningen som i TT. FOTO: Audi

RS3 er standard utstyrt med syvtrinns S tronic-automatgir med launch-control. ESP-systemet har også et eget sportsmodus og som kan skrus helt av om ønskelig.

RS-sportsunderstellet er senket med 25 mm sammenlignet med en ordinær Audi A3 Sportback

Sporvidden er også økt sammenlignet med de andre Audi A3-modellene. Uten fører veier RS3 Sportback 1520 kilo - 55 kilo mindre enn forrige generasjon.

Ingen Virtual Cockpit

Det som kanskje er litt skuffende er at Audi ikke har implementert Virtual Cockpit i RS3 - den nye dashbordløsning som ble introdusert med nye Audi TT.

I stedet har RS3 den gamle løsningen.

- Audi RS3 bygger på A3, og følger dermed også teknikk- og interiørplattformen til A3.  Hele dashbordet og store deler av interiøret måtte vært bygget om for å kunne implementere Virtual Cockpit, opplyser Marius Tegneby, informasjonssjef i Audi.

- Virtual cockpit følger grunnmodellene som har det, som TT, kommende Q7 og kommende A4, sier Tegneby

Løsningen kommer dermed ikke i modellvarianter som lanseres etter hvert – slik som Audi RS 3 Sportback som er modellvariant av Audi A3.

FORGJENGEREN: Nye Audi RS 3 Sportback er ikke veldig ulik forgjengeren. FOTO: Audi
FORGJENGEREN: Nye Audi RS 3 Sportback er ikke veldig ulik forgjengeren. FOTO: Audi Foto: Audi

De råeste kompaktbilene

Her er noen av de råeste kompaktbilene som finnes, eller som er aktuelle for det norske markedet. Ford Focus RS drar på årene, men Ford har bekreftet at en ny RS kommer. Honda Civic Type R kommer også. Spesifikasjonene er ikke klare, men vi har prøvekjørt en prototype.

Modell HK NM 0-100 Vekt L/B/H
Audi RS 3 Sportback 367 465 4,3 1520 432/179/139
Mercedes A 45 AMG 360 450 4,6 1555 436/178/142
Mercedes CLA 45 AMG 360 450 4,6 1585 469/178/142
BMW M135i 320 450 4,9 1515 432/177/141
VW Golf R 300 380 4,9 1420 427/179/143
Subaru WRX STI 300 407 5,2 1582 460/180/148
Honda Civic Type R 300 400 5,1 1400 429/177/147
Ford Focus RS 305 440 5,9 1486 440/184/150
Audi S3 300 380 4,9 1520 431/179/139

Denne saken ble første gang publisert 05/01 2015, og sist oppdatert 28/06 2017.

Les også