Audi R8 Spyder V10

Sjekk den fete startknappen

Med den starter du V10-motoren på 540 hk som sitter rett bak setene.

Sist oppdatert

Siste generasjon Audi R8 Coupé kom på markedet i fjor. På sensommeren i år lanseres cabriolet-versjonen, med tilnavnet Spyder V10. Den har stofftak som kan åpnes og lukkes i hastigheter opp til 50 km/t i løpet av 20 sekunder. Med taket nede høres det særegne lydbildet til den midtmonterte V10-motoren ekstra godt.

Motoren er rett bak de to setene, og den 5,2-liter store motoren yter 540 hk. Maksimalt dreiemoment på 540 Nm nås ved 6500 omdreininger per minutt. 0-100 km/t gjøres unna på 3,6 sekunder, 0-200 km/t på 11,8 sekunder og toppfarten nås ved 318 km/t. Ved blandet kjøring er forbruket oppgitt til 1,17 l/mil.

Mer stabil i høy fart

Audi R8 Spyder V10 har quattro firehjulsdrift og egenvekten er oppgitt til 1612 kg. Hver hestekraft skal derfor bare flytte 3,19 kg. Store deler av både chassis og karosseri er bygget i karbonfiber og aluminium. Mye tyder derfor på at kjøreegenskapene er skjerpet sammenlignet med forrige generasjon ikke minst fordi vridningsstivheten er økt med over 50 prosent.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

R8: Rett bak de to setene sitter den ti-sylindrede FSI-motoren på 5,2 liter som yter 540 hk.
R8: Rett bak de to setene sitter den ti-sylindrede FSI-motoren på 5,2 liter som yter 540 hk.

Kan fås med laserlys

Mulighetene for tilvalg og skreddersøm er mange. Eksempelvis kan Audi R8 Spyder V10 utstyres med laserlys og keramiske bremser. Audi virtual cockpit og MMI navigasjon plus er standard. Gjennom Audi Smartphone Interface kan smarttelefoner fullintegreres i bilens betjeningssystem via Apple Car Play og Google Android Auto.

Vil man punge ut ytterligere kan man velge Bang & Olufsen-anlegget med totalt 13 høyttalere, hvorav 2 er integrert i ørehøyde i hvert av setene. Garantert ikke billig ekstrautstyr.

Nye Audi R8 Spyder V10 har sin verdenspremiere på bilutstillingen i New York nå i mars og lanseres på sensommeren. Norsk pris er ikke klar Audi R8 Coupé V10 koster fra kr. 2.200.900 kroner

Denne saken ble første gang publisert 28/03 2016, og sist oppdatert 02/05 2017.

Les også