Audi er stolte av bidragene sine til motorsport, og for å markere de gode resultatene i 24-timersløp kommer bilprodusenten nå med en spesialversjon av Audi R8. Det er fullt mulig å tolke dette som en solid pr-gimmick og en mulighet til å kryste litt mer saft ut av R8-konseptet. De siste 15 årene har Audi vunnet 24-timersløpet på Le Mans 13 ganger. De fem første ble vunnet av racingbilen som den gang bar navnet R8. Det er dermed ikke helt tilfeldig at det modellnavnet ble valgt når første generasjon av gatebilen Audi R8 ble avduket i 2006. I 2009 kom racingversjon av denne bilen, kalt Audi R8 LMS. Siden den gang har den vunnet over 300 løp i GT3-klassen verden over. I fjor vant andre generasjon Audi R8 LMS 24-timersløpet på Nürburgring – på første forsøk.

"Gammeldags" motor

I den anledning lanseres nå spesialversjonen Audi R8 V10 plus «selection 24h». Det skal kun bygges 24 eksemplarer, hvor hver bil representerer én time i verdens tøffeste bilrace. Audi R8 V10 plus har en midtmontert V10-motor på 5,2 liter. I en tid der moderne motorer stadig oftere får hjelp av turboer og kompressorer, snakker vi her om en selvpustende motor. Selvpustende bensinmotorer er spådd å dø ut i serieproduserte biler. Motoren i R8-en er imidlertid høyst levende. Den produserer 610 hk og et dreiemoment på 560 Nm - for øvrig det samme som en vanlig V10 plus. 0-100 km/t skal gå unna på 3,2 sekunder. Toppfarten er oppgitt til 330 km/t.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

Audi Le Mans

24-TIMERS: Racingversjonen Audi R8 LMS.

Laserlys

Likhetene med racingversjonen Audi R8 LMS er mange. Bilen ble utviklet i tett samarbeid med motorsport-ekspertisen til Audi. Spesialversjonen «selection 24h» skiller seg ut med elementer som understreker tilhørigheten Audi R8 har til motorsport. Blant standardutstyret på disse 24 bilene finner man blant annet dynamiske styring, adaptivt understell og laserlys.

Designmessig skiller de 24 bilene seg også ut i fargen Suzuka-grå med detaljer og striper i Mythos-sort og Misano-rød. En «R8 24h» logo preger luftinntaket på siden av. Karbondetaljer går igjen både på eksteriøret og i interiøret. Blant annet i dørtersklene, som er nummererte fra 1 til 24. En annen egen detalj er hvordan innstegslyset under døren projiserer R8-logoen ned på bakken når døren åpnes.

Audi R8 V10 plus har en startpris på 2.526.200 kroner. Norsk pris på spesialmodellen AudiR8 V10 plus «selection 24h» er ikke klar.

Audi R8

RASK: Motoren i R8-en produserer 610 hk og et dreiemoment på 560 Nm

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!