Audi

Her ser du neste Audi A6 Allroad

Og den kommer etter alle solemerker som plug in-hybrid

Publisert Oppdatert

Audis første Allroad-modell ble lansert for 15 år siden. Siden den gang har Audi A4 Allroad og A6 Allroad vært sentrale modeller i det populære markedet som omfatter stasjonsvogner med høyere bakkeklaring, skliplater, SUV-pynt og firehjulsdrift.

En ny Audi A4 Allroad er ventet til Norge neste år, men nå sender Audi et kraftig signal om hvordan neste Audi A6 Allroad vil se ut.

Det skjer med konseptbilen "Audi prologue allroad", som er en smakebit på en ny generasjon Allroad blant Audis større modeller.

Konseptet er 5,13 meter langt, og har typiske allroad-designelementer som kraftigere støtfangere og hjulbuelister, sidelister i aluminium og store aluminiumsfelger (22 tommer).

A4 Allroad neste vår

I 2017 starter lansering av neste generasjon storbil-serie fra Audi. Med storbil mener vi Audi A8, Audi A7 og Audi A6. Nøyaktig når de enkelte modellene vil bli lansert er det ennå ikke mulig å si noe om.

Etter det vi kjenner til sysler Audi ikke med planer om å bringe Allroad-konseptet over på coupé-modellene, som at det skulle komme en A7 Sportback med høyere bakkeklaring.

ALLROAD: På bilutstillingen i Shanghai viser Audi konseptbilen "Audi prologue allroad", som forteller mye om neste Audi A6 Allroad. FOTO: Audi

ALLROAD: På bilutstillingen i Shanghai viser Audi konseptbilen "Audi prologue allroad", som forteller mye om neste Audi A6 Allroad. FOTO: Audi

Det er imidlertid ventet at alle storbilmodellene vil ha en plug in-hybrid i utvalget, også A6 Allroad.

Før den tid kommer nye Audi A4 Allroad. A4 sedan og A4 stasjonsvogn lanseres til høsten, mens Allroad-versjonen er ventet lansert våren 2016.

Like rask som super-Tesla

Allroad-konseptet som nå vises frem på bilutstillingen i Shanghai forteller også en hel del om hva Audi har i gjære hva gjelder motor og teknologi.

Prologue (som betyr introduksjon på fransk, latin, prologus,) er utstyrt med en 4.0 TFSI V8 bensinmotor med twinturbo, og en elektrisk motor som er koblet opp mot lithium-ion batteripakken bak i bilen.

Total effekt av de to motorene er hele 734 hk, med et samlet dreiemoment på 900 Nm. 0-100 km/t skal gå unna på 3,5 sekunder, det er omtrent like raskt som Tesla Model S P85 D.

Den elektriske rekkevidden er oppgitt til 54 kilometer. Oppgitt forbruk etter gjeldene testsyklus (NEDC) er 0,24 l/mil. Det tilsvarer et C02-utslipp på 56 g/km.

OLED: Infotainment-skjermene er integrert i dashbordet på helt nye måter og fremstår som en langt større del av fører- og passasjermiljøet. FOTO: Audi

OLED: Infotainment-skjermene er integrert i dashbordet på helt nye måter og fremstår som en langt større del av fører- og passasjermiljøet. FOTO: Audi

Kan lades uten ledninger

Allroad-konseptet er også klar for induksjonslading, en teknologi det stadig jobbes mer intensivt med. Induksjonslading betyr at ladbare hybrider og øvrige elbiler kan lade trådløst på bestemte steder. Bilen parkeres over spole av ledende materiale som skaper et vekslende elektromagnetisk felt. I bilen sitter en annen spole, som tar opp magnetfeltet og omdanner energien til elektrisk strøm.

Allroad-konseptet har også på neste generasjon lysteknolgi, Matrix laserlys.

Sveipe-bevegelser som på nettbrett

Interiøret hinter også om kommende teknologi. Infotainment-skjermene er integrert i dashbordet på helt nye måter og fremstår som en langt større del av fører- og passasjermiljøet.

Infotainment-systemet har nye "touch & swipe"-funksjoner som blant annet tillater at passasjeren foran kan sende navigasjonsdata og lignende fra sitt store panel til sjåførens panel ved sveipe-bevegelser som man kjenner fra dagens nettbrett. Nytt er også at flere av panelene benytter OLED-teknologi, det gir skarpere og mer presise bilder og animasjoner.

Her er Allroad-modellene og alternativene som vi har testet og prøvekjørt:

Dette er favoritt-Audien

Prøvekjørt: Audi A6 Allroad og Audi A6 Avant 2015

Dette er favoritt-Audien
Setter SUV-ene i skyggen

Test: Audi A6 Allroad 3,0 TDI 245 hk S-Tronic 2012

Setter SUV-ene i skyggen
Veil. pris: 955800

Mestrer det meste

Test: Audi Allroad 3,0 TDI 2007

Mestrer det meste
Ingen ved siden

Test: Audi A6 Allroad 2,7 TDI 2007

Ingen ved siden
Den beste Audi A4 er en Allroad

Audi A4 Allroad quattro 2,0 TDI S tronic, 2012

Den beste Audi A4 er en Allroad
Perfekt for norske kjøreforhold

Test: Audi A4 Allroad 2,0 TDI 2009

Perfekt for norske kjøreforhold
Veil. pris: 493200

Den elsker dårlig vær

Skoda Octavia Scout 4x4 2,0 TDI 184 hk, 2014

Den elsker dårlig vær
Veil. pris: 410200

Den perfekte hyttebilen

Prøvekjørt: Skoda Octavia Scout, 2009-modell

Den perfekte hyttebilen
Ypperlig hyttebil

Test: Opel Insignia Country Tourer 2,0D aut. Premium, 2013

Ypperlig hyttebil
Veil. pris: 513800

Den beste Passaten

Test: VW Passat Alltrack 2,0 TDI 4Motion 140 hk, 2012

Den beste Passaten
Veil. pris: 450700

Skreddersydd for hyttependlerne

VW Passat Alltrack 2,0 TDI 4Motion DSG 170 hk, 2012

Skreddersydd for hyttependlerne
Designmessig er den overlegen

Test: Peugeot 508 RXH, 2012

Designmessig er den overlegen
Veil. pris: 492000

Nei, dette holder ikke

Skoda Superb 4Drive 2,0 TDI DSG, 2012

Nei, dette holder ikke
Liten dings med stor betydning

Subaru Outback 2,0D Lineartronic, 2013

Liten dings med stor betydning
Veil. pris: 529900

Bedre enn SUV, og deilig automat

Test: Subaru Outback 2,5i automat, 2009

Bedre enn SUV, og deilig automat
Veil. pris: 484900

Norgesbilen er endelig god nok

Test Subaru Outback 2,0D 2009

Norgesbilen er endelig god nok
Veil. pris: 489900

En perfekt norgesbil

Langtest: 11 000 km med Subaru Outback 2,0D 2009

En perfekt norgesbil
Mye bra

Test: Subaru Outback 2.5i aut. 2007

Mye bra
Fin bil, feil motor

Test: Volvo XC70 3,2 Summum Aut. 2007

Fin bil, feil motor
Denne bilen er for dårlig

Test: Saab 9-3X 2,0T XWD

Denne bilen er for dårlig
Veil. pris: 625800

Nyttige tjenester

FORUM

Underholdning