Audi

Her ser du neste Audi A6 Allroad

Og den kommer etter alle solemerker som plug in-hybrid

Sist oppdatert

Audis første Allroad-modell ble lansert for 15 år siden. Siden den gang har Audi A4 Allroad og A6 Allroad vært sentrale modeller i det populære markedet som omfatter stasjonsvogner med høyere bakkeklaring, skliplater, SUV-pynt og firehjulsdrift.

En ny Audi A4 Allroad er ventet til Norge neste år, men nå sender Audi et kraftig signal om hvordan neste Audi A6 Allroad vil se ut.

Det skjer med konseptbilen "Audi prologue allroad", som er en smakebit på en ny generasjon Allroad blant Audis større modeller.

Konseptet er 5,13 meter langt, og har typiske allroad-designelementer som kraftigere støtfangere og hjulbuelister, sidelister i aluminium og store aluminiumsfelger (22 tommer).

A4 Allroad neste vår

I 2017 starter lansering av neste generasjon storbil-serie fra Audi. Med storbil mener vi Audi A8, Audi A7 og Audi A6. Nøyaktig når de enkelte modellene vil bli lansert er det ennå ikke mulig å si noe om.

Etter det vi kjenner til sysler Audi ikke med planer om å bringe Allroad-konseptet over på coupé-modellene, som at det skulle komme en A7 Sportback med høyere bakkeklaring.

ALLROAD: På bilutstillingen i Shanghai viser Audi konseptbilen "Audi prologue allroad", som forteller mye om neste Audi A6 Allroad. FOTO: Audi
ALLROAD: På bilutstillingen i Shanghai viser Audi konseptbilen "Audi prologue allroad", som forteller mye om neste Audi A6 Allroad. FOTO: Audi

Det er imidlertid ventet at alle storbilmodellene vil ha en plug in-hybrid i utvalget, også A6 Allroad.

Før den tid kommer nye Audi A4 Allroad. A4 sedan og A4 stasjonsvogn lanseres til høsten, mens Allroad-versjonen er ventet lansert våren 2016.

Like rask som super-Tesla

Allroad-konseptet som nå vises frem på bilutstillingen i Shanghai forteller også en hel del om hva Audi har i gjære hva gjelder motor og teknologi.

Prologue (som betyr introduksjon på fransk, latin, prologus,) er utstyrt med en 4.0 TFSI V8 bensinmotor med twinturbo, og en elektrisk motor som er koblet opp mot lithium-ion batteripakken bak i bilen.

Total effekt av de to motorene er hele 734 hk, med et samlet dreiemoment på 900 Nm. 0-100 km/t skal gå unna på 3,5 sekunder, det er omtrent like raskt som Tesla Model S P85 D.

Den elektriske rekkevidden er oppgitt til 54 kilometer. Oppgitt forbruk etter gjeldene testsyklus (NEDC) er 0,24 l/mil. Det tilsvarer et C02-utslipp på 56 g/km.

OLED: Infotainment-skjermene er integrert i dashbordet på helt nye måter og fremstår som en langt større del av fører- og passasjermiljøet. FOTO: Audi
OLED: Infotainment-skjermene er integrert i dashbordet på helt nye måter og fremstår som en langt større del av fører- og passasjermiljøet. FOTO: Audi

Kan lades uten ledninger

Allroad-konseptet er også klar for induksjonslading, en teknologi det stadig jobbes mer intensivt med. Induksjonslading betyr at ladbare hybrider og øvrige elbiler kan lade trådløst på bestemte steder. Bilen parkeres over spole av ledende materiale som skaper et vekslende elektromagnetisk felt. I bilen sitter en annen spole, som tar opp magnetfeltet og omdanner energien til elektrisk strøm.

Allroad-konseptet har også på neste generasjon lysteknolgi, Matrix laserlys.

Sveipe-bevegelser som på nettbrett

Interiøret hinter også om kommende teknologi. Infotainment-skjermene er integrert i dashbordet på helt nye måter og fremstår som en langt større del av fører- og passasjermiljøet.

Infotainment-systemet har nye "touch & swipe"-funksjoner som blant annet tillater at passasjeren foran kan sende navigasjonsdata og lignende fra sitt store panel til sjåførens panel ved sveipe-bevegelser som man kjenner fra dagens nettbrett. Nytt er også at flere av panelene benytter OLED-teknologi, det gir skarpere og mer presise bilder og animasjoner.

Her er Allroad-modellene og alternativene som vi har testet og prøvekjørt:

Denne saken ble første gang publisert 21/04 2015, og sist oppdatert 28/06 2017.

Les også