Finske Suvi er kjent for enkle bruksbåter, samtidig som de etter vår mening har noen av de mest velkjørende skrogene i denne klassen. Forklaringen er enkelt og greit at skrogene stammer fra Yamarin-flåten.

Suvi på sin side dropper den tradisjonelle innerlineren eller innerskroget, og resultatet blir en ryddig båt laget etter no-nonsensprinsippet, gjerne med en påfølgende hyggelig prislapp.

Men her er det ellers greit å få med seg at det meste om bord i Suvi-båtene kommer som ekstrautstyr, inkludert puter og stige akter.

Tekniske data Suvi 5080 SR

  • Lengde: 5,08 m
  • Bredde: 2.08 m
  • Vekt: 360 kg
  • Motor, anbefalt: 40-50 hk
  • Personer, mak: 5
  • Konstruksjonskategori (CE): C

Tekniske data Suvi 4230 R

  • Lengde: 4,30 m
  • Bredde: 1,70 m
  • Vekt: 180 kg
  • Motor, anbefalt: 15-20 hk
  • Personer, maks: 4
  • Konstruksjonskategori (CE): D

(Saken fortsetter under bildet)

Suvi 5080 SR=

5080 R: Dette skal være en grei allrounder som takler opp til 50 hestekrefter. FOTO: Suvi

Det er her snakk om to nye, mindre båter i stallen, som kjekke farkoster til hytta eller landstedet. Den ene er 14-foteren 4230 R og den andre er en stor 16-foter under navnet 5080 SR. R-modellen tar sikte på å kunne bære en 20-hester med stil, og skal kunne klare opp til tre personer om bord. I tillegg kan båten ros.

Ellers skal den også være nokså stabil, relativt sett i forhold til størrelse og forgjenger.

SR-varianten skal videre ifølge båtbyggeren passe fint som allrounder til hytta, med litt vekt på fiskemuligheter.

Noen nye innslag kan vi også se om bord, her er konsollen blitt flytte relativt langt forut. Med lang stamme og 50 hestekrefter kan en toppfart på rundt 30 knop påregnes. De to nye modellene erstatter ellers 5050 R og 4110. Norske priser kjenner vi imidlertid så langt ikke til.

LES OGSÅ:

Kabinen er genistreken

Ikke som andre alubåter

Nord Star 26 i ny versjon

Suvi 5030 R=

4230 R: Den lille varianten skal kunne by på plass til tre om bord, og greie en 20-hester. FOTO: Suvi

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!