Testdata Drive 46

Turtall, o/m

Fart, knop

Støy, dBA

For-bruk l/nm

For-bruk, l/time

2500

5,6

73

0,8

4,5

3000

6,6

77

1,0

6,6

3500

13,3

79

0,53

7,0

4000

18,5

81

0,46

8,5

4500

21,7

82

0,46

10,0

5000

24,6

84

0,51

12,5

5500

28,9

85

0,57

16,5

6000

30,1

89

0,61

18,4

Kort sagt:

+ Gode kjøreegenskaper

+ Tøft skrog

+ Bra design


- Snau plass noen steder

De finske Drive-modellene produseres av Fiskars som også bygger Busterbåtene. Buster-serien forhandles gjennom Yamaha Scandinavia og har Yamaha-motorer på hekken.

Drive-serien skiller seg på mange områder fra Buster-modellene og disse båtene selges gjennom Brunswick-organisasjonen.

Buster-modellene er helbygde aluminiumsbåter, mens Drive har aluminium skrog og innerliner i glassfiber.

Dette er etter hvert en kjent finsk byggemetode og dette kom først på Silver-modellene.

Nå har også Yamarin kastet seg på det samme konseptet med sine Cross-modeller.

Her får man altså er tøft skrog som tåler mye og en litt triveligere innredning. Vel om bord i båten får man følelsen av å være i en hvilken som helst glassfiberbåt.

Flere av Drive-modellene er bygd på ulike kjente skrog, men akkurat 46-modellen er basert på et eget skrog konstruert av den kjente svenske konstruktøren Ocke Mannerfelt.

Han har lang erfaring fra racing og har skikkelig peiling på velkjørende skrog.

Kjører godt

Nettopp derfor er det ingen overraskelse at Drive 46 kjører bra og suser over større hekksjøer med overraskende komfortable landinger.

Med 50-hesteren på hekken oppnås en toppfart på 30,1 knop. Båten får et så lavt forbruk som 0,46 liter pr. nautisk mil i hastighetsområdet 18,5 til snaut 22 knop. Det vitner om et lettdrevet skrog og en nøysom motor.

Båten har en konsoll på hver side av midtgangen og feltet mellom konsollene kan stenges med kalesjeduk for å ta fartsvinden.

Styreposisjonen er kompakt, men moderne utstyrt. Skipper og opp til to passasjerer får plass her og i tillegg er det to sitteplasser forut.

The new Drive models bring the features of the Fiskars Boats range to the most popular open boat class on the market. The Drive Open 46 of spring 2011 is a sleek and sporty cruiser with two consoles. It is driven from the rear seat. Press info: www.fiskarsboats.com=

KOMPAKT: Det er mye innredning ombord, noe som gjør at plassforholdene ikke er av de største. SKISSE: Fiskars

Son 18042012 Drive 46=

MODERNE: Vindskjermene er moderne utformet og totalt sett fremstår båten som tøff å se på. FOTO: Egil Nordlien, HM Foto

Litt småtrangt

Under benkene er det bra stuverom og oppe på siden er det koppholdere. Rundt forreste delen går en solid pulpit.

Under akterbenken er det et bra stuverom med plass til to tanker og batteri. Drive 46 måler bare 4,68 meter og er altså ingen stor båt.

Ut fra dette kan båten vurderes på to måter. Det ene er at man har fått til mye på et lite skrog.

Den andre vurdering kan være at det er litt småtrangt om bord - blant annet er det bare akkurat den plassen man bør ha i gangsonen.

Vindskjermene er moderne utformet og totalt sett fremstår båten som tøff å se på. Når man så legger til overraskende gode kjøreegenskaper og et skrog som tåler mye, mener vi at betegnelsen "tøff" er en riktig beskrivelse av båten.

Man skal vite litt hva man holder på med om man kjører for fullt og tilter motoren helt ut.

I normalt cruisingområde (20-25 knop) kjører båten overraskende stabilt og mykt.

Les hele saken

Spesifikasjoner

Produsent Fiskars
Pris

Konklusjon

Båten kjører overraskende stabilt og mykt. Synes man at 46-modellen blir i snaueste laget, er neste trinn Drive 50-modellen.

Dette er ypperlig båt til hytta, til skjærgårdsturer eller til å ta på hengeren.

Tekniske data

  • Lengde: 4,68 m
  • Bredde: 2,08 m
  • Vekt: 445 kg
  • Konstruksjonskategori (CE): C
  • Motor: 40-50 hk
  • Motor testbåt: Mercury F 50
  • Pris testbåt: kr 181 968

Les også:

Vår karakter

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!