Den nye sportscruiseren blir modellen som markerer Absolutes 10 års jubileum.

I år er det 10 år siden Sergio Maggi and Marcello Bè etablerte den italienske premiumprodusenten Absolute for å ta opp kampen med de kjente luksusbåtmerkene i Ferretti og Azimut-Benetti gruppene.

Absolute er fortsatt en uavhengig aktør på markedet, og snart lanserer de hva som blir verftets jubileumsmodell, nemlig sportscruiseren 40 STL - Sport Line.

=

TOPPLØS: Designmessig er endringene store i forhold til tidligere modeller som Absolute 39 og 41, og nyheten blir bygget på skroget fra den nye 40-serien. ILLUSTRASJON: Absolute

Blir toppløs

HT og bakvegg har lenge vært fokuset hos italienerne, men med 40 STL går Absolute tilbake til "røttene". Designmessig er likevel endringene store i forhold til tidligere modeller som Absolute 39 og 41, og nyheten blir bygget på skroget fra den nye 40-serien.

Under dekk vil båten leveres med salong med dinette, stor bysse, baderom med separat dusjløsning og to store kabiner. I cockpit vil det finnes en wetbar med grill og spiseplasser for ti rundt et utfellbart bord.

Sportscruiseren vil ha solsenger både på akterdekk og fordekk.

Absolute 40 STL kan utstyres med hard biminitopp med kalesjevegger som tilvalg.

- Absolute er kjent for sine allværsbåter, så det er spennende at de nå på nytt ønsker å fokusere på åpen løsning. 40 STL blir etter alt å dømme en linjelekker og sjødyktig båt i likhet med de foregående 40-modellene, sier daglig leder hos importøren Italmarin, Bjørn Vidar Lund.

Motoralternativene er fortsatt uklare, men nyheten vi trolig utstyres med 2 x Volvo Penta D4-300 på drev eller Volvo's IPS 400. Cruisingfarten vil ligge mellom 28-32 knop, med toppfart rundt 37 knop. Absolute 40 STL vil trolig koste i overkant av 3 millioner kroner. www.italmarin.no

Tekniske data Absolute 40 STL

  • LOA: 12,1 m
  • Bredde: 4,0 m
  • Køyer: 4 + 2
  • Antall pers: 10
  • CE: B
  • Info: www.italmarin.no
Les hele saken
Les alt om:

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!