Raske båter, skyfri himmel, palmer, vakre jenter og champagne: slik kan man oppsummere offshoremesterskapet Powerboat P1, som satser på høy glamourfaktor og spennende racing.

Med sine relativt billige V-bunnsbåter, løp sentrert i Europa, samt god markedsføring, har P1 vokst de siste årene - og fremstår i dag på mange måter som mer profesjonelt enn kongeklassen Class 1.

- Jeg mener Class 1 fortsatt har høyest prestisje med sine raske katamaraner, og jeg vil påstå at P1 først og fremst er et supplement til Class 1. Men det er ingen tvil om at P1 har gjort en fantastisk jobb med markedsføringen de siste årene. Profesjonelle mennesker med markedsbakgrunn utenfor båtsporten har virkelig gjort jobben, og den første P1-sjefen, Jim O' Toole, var som båtsportens Bernie Ecclestone (den mektige Formel 1-sjefen, red.anm.).

Det sier Pål Virik Nilsen, som skal forsvare de norske fargene i årets Class 1 etter at profiler som Bjørn Rune Gjelsten og Kjell Inge Røkke nå har gitt seg.

=

To klasser

P1 er ikke åpent for katamaraner, og deles inn i to klasser. Evolution-klassen er for lukkede og spesialbygde racerbåter, mens Supersport-klassen er for åpne båter som minner mer om raske produksjonsbåter. Motorreglementet er relativt fritt, og de som har mer krefter, må også ha en tyngre båt. Både diesel og bensin tillates, i likhet med turbo for dem som ønsker det.

- P1-ledelsen har vært smart, for klassens tekniske reglement følger det internasjonale båtsportforbundets 6-litersklasse. Det betyr at det finnes båter som kan delta i P1 mange steder, som i USA og Midtøsten, forteller Frode Sundsdal, president i Norges Båtsportforbund.

Totalt 20 båter deltok i fjorårets mesterskap, fordelt på elleve i Evolution-klassen og ni i Supersport. De fleste teamene er fra Europa, men også amerikanske båter var med. Foreløpig kommer ingen båter fra Norge.

Interessen fra vår del av verden kan imidlertid bli større i år, ettersom løpet 9. august skal gå i svenske Göteborg. Dessuten kan nordmenn følge mesterskapet på både Eurosport og Viasat Motor.

2008 Powerboat P1 Championship. 13th-15th September. San Vigo, Spain. Siegfried Greve/Gino Passchier, searex Racing Team-Boat 66. Action. World Copyright: Drew Gibson/Powerboat P1. ref: Digital Image _Y2Z7537=

2008 Powerboat P1 Championship. 13th-15th September. San Vigo, Spain. Siegfried Greve/Gino Passchier, searex Racing Team-Boat 66. Action. World Copyright: Drew Gibson/Powerboat P1. ref: Digital Image _Y2Z7537

Finanskrisen tar på

Akkurat som i mange andre motorsporter har finanskrisen også påvirket P1-mesterskapet. Kun fem løp er planlagt denne sesongen, og flere av teamene er usikre på om de klarer å fortsette.

- P1 har så langt vært utrolig flink med promotion, og også klart å få med mange båtprodusenter. Men jeg frykter at 2009 blir et tøft år. Det ryktes at flere team er på vei ut, så vi får se hvordan det går. Men uansett har P1 gjort noe riktig ved å få ned kostnadene i forhold til Class 1, som fortsatt er fryktelig dyrt, forteller Sundsdal.

Pål Virik Nilsen tror imidlertid at P1 og Class 1 kan leve godt side om side.

- Ja, ettersom P1 er for båter med V-skrog, så tror jeg det. Nå jobbes det også i Class 1 for å tilpasse reglementet slik at også amerikanske team kan delta, og da bør det bli et større startfelt der også.

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!