Sessa C38=

Sessa C38 © Finnes, Fredrik

Tekniske data

  • Merke og modell: Sessa C38
  • Pris testbåt: 2,5-3 mill. NOK
  • Motorkapasitet: 2 x D4-300
  • Toppfart: -
  • Produksjonsland: Italia
  • Lengde (LOA): 11,70 m
  • Bredde: 3,80 m
  • Dypgang: -
  • Byggemateriale: GAP
  • Vekt uten motor:950 kg
  • Vekt med motor: -
  • Nyttelast: -
  • CE kategori: C
  • Antall personer: 12
  • Drivstofftank: 2 x 480 l
  • Mer informasjon www.sessa.no

De aller fleste av de store produsentene, så som Beneteau, Bavaria, Jeanneau, Sealine - og nylig også svenske Nord West - har cruisere rett under 40 fot. Det krever derfor en del for å skille seg ut, men den saken har designer Christian Grande evne til å gjøre.

I likhet med de øvrige båtene i serien får den nye Sessa C38 teakbord lagt i bredden, flere lysbringende vinduer og koøyne, samt alternative farger og tekstiler i innredningen. Resultatet er en linjelekker og elegant båt som får sin første visning på Cannes.

Se også vår test av Benetau 37 Monte Carlo

Tradisjonell løsning

Sessa tar likevel ingen store sjanser under dekk, for planløsningen med to lugarer og fire faste køyer står fortsatt, noe denne båten deler med de fleste søreuropeiske merkene. Med sine 3,80 m bredde er det likevel ingen ting i veien for å bygge en versjon med to akterlugarer, det tror vi det norske markedet hadde satt pris på.

Båtkonstruktørene anno 2009 forstår i hvert fall at innredningen bør være lys og luftig, noe den hvite Alpi-finéren i møbler og skap er et eksempel på. Stort baderom har C38 også fått, samt en smart hjørnebysse mot styrbord i salongen. Dette er en løsning vi kjenner fra Sealine som fungerer utmerket.

I cockpit følger Sessa i fotsporene til Beneteau, det vil si at de henviser de solende i bikini til fordekket, og lager i stedet en stor sittesofa med bord akter mot badeplattformen. Etter vår smak den beste løsningen.

Toppfart rundt 35 knop

Etter vår erfaring med tilsvarende båter er motoriseringen på 2 x Volvo penta D4-300, eller 600 dieselhester, mer enn tilstrekkelig for en toppfart på rundt 35 knop. Sessa C38 blir ikke lansert med IPS fra Volvo, noe som er like greit i denne størrelsesklassen.

Sessa opplyser likevel at båten blir utstyrt med joystickstyring. Det kan bare tolkes som at Volvo Penta endelig har fått joystickstyring også på sine drevinnstallasjoner, i likhet med Mercruiser Axius.

Les mer om IPS her.

Sessa kommer i første rekke som hard-top modell, det vil si med fast tak med elektrisk takluke. Prisen vil i Norge trolig ligge rundt 2,5-3 millioner kroner.

Les mer om Sessa S52 her.

Sessa C38=

Sessa C38 © Finnes, Fredrik

Les hele saken
Les alt om:

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!