Prøvekjørt: Beneteau Antarès 11

Mye båt for penga

Beneteau Antares 11 er Benetaus krympede versjon av Antares 12 fra 2005. Fornyelsen er vellykket.

Foto: Haugen, Terje
Sist oppdatert

Tekniske data Antarès 11

  • Pris, fra 2 000 000 kr
  • Motoreffekt: 2x260 hk, 640 hk
  • Produksjonsland: Frankrike
  • Lengde (LOA): 11,35 m
  • Bredde: 3,80 m
  • Dypgang: 1,00 m
  • Byggemateriale: GRP
  • Vekt med motor: 6 540 kg (deplasement)
  • CE kategori: B10 / C12 / D12
  • Soveplasser:4
  • Drivstofftank: 640 l
  • Vanntank: 320 l
  • Mer informasjon på www.normar.no

Med sine snaue 10 meter og flybridge på toppen skulle man tro at dette ble seende rart ut, i tillegg til at sjøegenskapene ble tvilsomme. Men så feil kan man ta, noe vi fant ut etter en halv dag om bord utenfor Marseille i Frankrike. Båten svinger seg elegant over motsjøen i en ellers kranglevorent Middelhav, og langturegenskapene er på plass.

Velprøvd og sikker

Rent estetisk er det først og fremst noe erketypisk over denne båten, en slags flybridgens opphav. Det kan nok sies at arkitektene hos Beneteau eller husdesigner P. Sarrazin har ikke kikket spesielt mye inn i krystallkula for å tekkes de futuristiske, de har nok snarere funnet fram historiebøkene.

Med en dobbeltinstallasjon D4 fra Volvo Penta og strake akslinger er dette så velprøvd og sikkert som banken, i alle fall før finanskrisa ble aktuell.

Kjøreopplevelsen er også ditto behagelig. Med denne halvplanere har du for eksempel mulighet til å holde en god marsjfart selv om det ikke er dørgende stille på fjorden, noe det stort sett ikke er her til lands.

Les mer

.

Praktisk

DØRKPLASS: God plass på akterdekket.
DØRKPLASS: God plass på akterdekket. Foto: Haugen, Terje

Beveger vi oss fra akterdekket og inn i salongen finner vi en dobbel styreposisjon lengst forut, hvor sikten ikke skjemmes av annet en den uunngåelige A-stolper.

Foto: Haugen, Terje

Instrumentoversikten er godt, med plotteren i senter kronet med et korrekt montert kompass på den svarte dashbordet. Dette er for øvrig en viktig detalj siden det forhindrer kraftige reflekser fra den hvite gelcoaten vi ofte finner på tilsvarende steder. En helt grei sittekomfort er også på plass.

Liten sittegruppe med L-sofa og stuverom til styrbord og pantry til styrbord er en høyst konvensjonell og velprøvd løsning. Hovedbryteren er for øvrig montert ved styreposisjonen, dermed får du kjapt full kontroll med båtens vitale løsninger.

Allsidig akterdekk

Utvendig er deg også behagelig å ferdes, med gode gripemuligheter og tilstrekkelig sklisikrede dollbord, samt og pulpit med vår nordiske favorittåpning i baugen. På flybridgen finner vi oss lett godt til rette til styrbord, men en liten sittegruppe til babord.

LYST: Praktisk layout under tak.
LYST: Praktisk layout under tak. Foto: Haugen, Terje

Selve akterdekket er nokså rommelig. Her legges det opp til alt fra sportsfiske til bading. Mye praktisk stuveplass under akterbenken topper det hele.

Foto: Haugen, Terje

Vi mener

Med en prislapp på like under 2 000 000 kroner for en standard versjon i skrivende stund er dette en av det bedre valgene i sjangeren liten flybridgebåt. Det er rent og ryddig over alt og teknikken er velprøvd og velkjent. Ingen knirking eller skarpe kanter understreker opplevelsen. Det er derfor kort sag mye båt for pengene

OVERSIKT: Ryddig ved førerplass.
OVERSIKT: Ryddig ved førerplass. Foto: Haugen, Terje

Denne saken ble første gang publisert 01/06 2009, og sist oppdatert 24/06 2017.

Les også