Saab hadde ikke før vist bildene av sin nye 9-3-X-modell før det ble klart i natt, norsk tid, at eieren General Motors (GM) kutter båndene definitivt.

Den pressede GM-sjefen Rick Wagoner gikk på podiet i Detroit og avslørte at GM er innstilt på å strekke seg til noe teknisk bistand i en overgangsperiode, men i maks ett år. Selskapet har allerede fått 13,4 milliarder dollar i kriselån, nå skal ytterligere 16,6 bidra til å redde stumpene.

Men ikke noe av dette kommer svenskene til gode.

- Noen må snarest komme inn og ta over Saab. På sikt har vi ingen interesse av å fortsette å være eiere, var Wagoners klare beskjed på pressekonferansen.

Hva det betyr for deg som Saab-eier eller interessent, gjenstår å se. Klikk Motor vil følge opp denne siden av saken.

Den akutte situasjonen berører rundt 4000 Saab-ansatte i Sverige og 8000 ansatte hos underleverandører i dag.

Les våre tester av Saab-modeller her.

FÅ SPORTSBILER: Saab Sonett ble første gang lansert i 1966. Noen stor suksess ble den ikke, mye på grunn av svak motor. © Nordlien, Egil

GM varsler "rekonstruksjon"

GM-sjefen fastslo at 47.000 jobber ryker i det enorme GM-konsernet. Selskapet gjør alt det kan for å ta seg bra ut for president Barack Obama, og det er allerede varslet at nisjemerker som Opel-kopien Saturn og Pontiac kan bli kuttet helt vekk.

Produksjonen av Hummer for det sivile markedet er allerede brakt til punktum, nå er det kun Humwee for militært bruk som gjelder.

At Wagoner har bestemt seg for å lempe ut Saab, kommer neppe som noen overraskelse heller.

Paradoksalt nok kan det være en god nyhet for svenskene, forutsatt at den varslede "rekonstruksjonen" av selskapet lar seg gjennomføre. Om den gjør det, kan det bety at Saab er tilbake på svenske hender - og at vuggen Trollhättan blir et fortsatt maktsentrum.

Men det er mange hvis på en eventuell vei hit:

Det må søkes om en såkalt "rekonstruksjon" av selskapet. Denne innebærer at selskapet blir konkursimmunt de neste ni månedene. Dersom dette lykkes, kan Saab være selvstendig om et år. Men det kan ikke skje uten tilførsel av friske midler.

Vissheten om at Saab har vært et tapssluk, og trolig får trøbbel med å stå på egne bein, bidrar neppe til at noen ønsker å slenge mer penger ut på å kjøpe et restrukturert Saab.

MÅTELIG POPULÆR: Det ble solgt 1256 Saab 9-3 i Norge i fjor. Modellen kom på markedet i 2002. © Nordlien, Egil

Bunnskrapt kasse

GM har ingenting å komme med, og kan være tomme for cash allerede i løpet av neste måned.

Wagoner har i realiteten stilt et ultimatum til den svenske statsministeren Fredrik Reinfeldt om at staten må stille opp. Fram til nå har både han og regjeringen vært motvillige.

- Den svenske regjeringen har vært profesjonell. Vi har bare ikke funnet løsningen ennå. Vi må framover, vi må sette planen ut i livet. Ellers må vi ta i bruk andre virkemidler, sa Wagoners kollega Fritz Henderson.

Hva dette alternativet er, skulle være tydelig nok: Kroken på døra.

I morges ga ikke næringsminister Maud Olofsson uttrykk for så veldig mye annet enn sinne mot et arrogant GM .

Dersom Saab skulle havne under administrasjon som "under rekonstruksjon", kan selskapet også gjøre nytte av nødlånet på fem milliarder kroner den svenske regjeringen garanterte for i desember. Saab Automobiles informasjonsdirektør Eric Geers bekrefter i tillegg at det vil bli sendt en søknad til den europeiske investeringsbanken.

I søknaden beskriver Saab sin forretningsplan for de kommende årene, og hvordan produksjonen skal hentes hjem til Sverige.

VENTER ARVTAKER: Dagens 9-5-modell, som fikk en facelift i 2007, etter ti år på markedet, er symptomatisk for GMs eierskap i Saab: Ting går tregt. En ny 9-5-modell skal være under utvikling, tiden vil vise om vi får se den. © Nordlien, Egil

Må tigge om hjelp

Volvo venter på svar på sin tilsvarende søknad, og det er ventet at begge har bedt om rundt fem milliarder svenske kroner.

Rekonstruksjonen henger også på at GM får aksept for å spre tilgodehavende i Saab ut på leverandører. I hvilken grad de er i stand til å sitte på langsiktige utestående fordringer, er en av de store spenningsfaktorene i spillet som pågår.

Det er tross alt ingen hemmelighet at leverandørene til industrien sliter.

I Norge har vi blant annet sett det gjennom nedleggelsen av felgprodusenten Fundo Wheels i Høyanger , der 350 ansatte mistet arbeidet. På kundelista? Der sto blant annet Saab...

Fra GMs side er det snakk om en form for spredning av risk. Leverandørene tvinges enten til å skrive ned sine fordringer eller utsette dem på ubestemt tid.

Vi blir ikke overrasket dersom nattens vending betyr slutten for Saab. 62 år er gått siden Svenska Aeroplan AB startet produksjon av biler.

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!