Prøvekjørt: Range Rover 1992 fra Kingsley

Vellykket oppussingsobjekt

God, gammel årgang blir bedre enn ny.

VIRKER: Bedre enn da den kom fra fabrikken. Selv airconditionen funker.
VIRKER: Bedre enn da den kom fra fabrikken. Selv airconditionen funker.
Sist oppdatert

Dette er ikke en Range Rover Classic. Vel, det er jo det, men bare på samme måte som en Singer er en Porsche. Det er en modifisert bil, med mer vekt på restaurering enn modifisering.

Du tar med deg den gamle Range Roveren din til Kingsley Cars, eller lar dem finne en for deg, og de setter så i gang med å gjøre bilen bedre enn den var da den forlot fabrikken, og mer tilpasset dagens krav til fart, kjøreegenskaper og bremsing.

Bilen tas fullstendig fra hverandre. Karosseriet separeres fra chassiset, og alle spor av rust og råte fjernes. Det monteres ekstra fester for fjæring hvis det trengs, tykkere krengningsstag, nytt styresystem, nye bremser, en 4,8-liters V8, nye interiørdetaljer, nye hovedlys… og slik fortsetter det. I bunn og grunn kan du få gjort så lite eller mye som du vil. Prisen vil bli deretter.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

RESTEMOD: Oppussingen av denne 1992-årgangen av Range Rover er et såkalt restomod-prosjekt. Det vil si at man ikke bare nøyer seg med å sette den i stand, men også gir den moderne komponenter fra dagens teknologi.
RESTEMOD: Oppussingen av denne 1992-årgangen av Range Rover er et såkalt restomod-prosjekt. Det vil si at man ikke bare nøyer seg med å sette den i stand, men også gir den moderne komponenter fra dagens teknologi.

Ekte entusiaster

Denne er det gjort en god del med – 2000 arbeidstimer totalt. Men uansett hvor du ser, og uansett hvor dypt du går, kan du konstatere at jobben er gjort av ekte entusiaster og eksperter med blikk for detaljer.

Alt er glitrende tilpasset og en bredere sporvidde hever inntrykket. Og fra innsiden er sikten uvanlig god. Det virker som om panseret er på nivå med knærne. A-bjelkene er som piperensere, og bilen virker ganske… utdatert. Og kjørestillingen er… merkelig. Dette er slik det en gang var, og innebærer at bilen føles svært ulik en mer moderne bil. Det er artig nok, men jeg regner med at du i hvert fall ville ønsket deg en skikkelig girkasse (den gamle er en skikkelig gjørmete firetrinns affære).

(Artikkelen fortsetter under bildet)

RESTAURERT: Det engelske «restaureringsselskapet» Kingsley har spesialisert seg på å fikse eldre utgaver av Range Rover.
RESTAURERT: Det engelske «restaureringsselskapet» Kingsley har spesialisert seg på å fikse eldre utgaver av Range Rover.

Får deg til å smile bredt

Men ikke tro at kjøreopplevelsen er fra gamle dager. Den er raffinert, og de store hjulene og godt oppsatte demperne, betyr at

kjøreegenskapene er bedre enn i mange moderne SUV-er. Modifiseringen av fjæringen har ryddet opp i krengningskontrollen. Styringen er forbløffende direkte, og den svinger med godt grep og mye mer målrettet enn da den var ny. Jeg følte meg trygg da jeg kjørte den – det hadde jeg ikke ventet.

Den sterkt oppussede Rangie-en er en bil du kunne kjørt hver dag hvis du ville. Kanskje bare på grunn av lyden. V8-eren er av typen vill, rumlende og gurglende motor som får deg til å smile og le, og ikke bry deg filla om bensinutgiftene. Den får deg til å føle deg bra, og slikt er det ikke lett å sette en prislapp på.

DOMMEN:

Fullstendig forbedret. Sinnrikt og eksakt utført arbeid av første klasse.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

ORIGINALEN: En klassisk Range Rover var drømmen til mange. Det er den fortsatt, men kvaliteten er ofte tvilsom. FOTO: Land Rover
ORIGINALEN: En klassisk Range Rover var drømmen til mange. Det er den fortsatt, men kvaliteten er ofte tvilsom. FOTO: Land Rover

Tekniske data:

Range Rover Classic 4.8i SE Automatic (1992)

Modifisert av Kingsley Cars Ltd

Pris: Ca 1,25 mill kr (i England)

Motor: 4800 ccm, V8 bensin

Hk: 274

Dreiemoment: 407 Nm

0–100 km/t: 8 sek

Toppfart: 200 km/t

Forbruk: Ikke oppgitt

Vekt: 1880 kg

Denne saken ble første gang publisert 31/01 2016, og sist oppdatert 28/06 2017.

Les også