Prøvekjørt: Chevrolet Camaro

Her har man gjort en solid jobb

Muskelbil med gode manerer som utfordrer Ford Mustang.

Sist oppdatert

Og dette er...?

Nye 2016 Camaro, ja. Den siste av de tre store muskelbilene som får en fullstendig ombygging, og Chevrolet har gjort en solid jobb.

Men den ser ut som forgjengeren?

Designen er det eneste som ikke er særlig endret. Det var ikke nødvendig. Grepet med høye sider og smale vinduer er blitt et varemerke for Camaro. A-bjelkene er nå litt tynnere, og panseret er litt lavere. Dermed har du litt bedre oversikt enn du hadde tidligere. Men sikten er fremdeles ikke den beste.

Så utseendet var ikke problemet?

Nei. Den har alltid sett kul ut. Det var alt det andre som måtte endres: Vekten, interiørkvaliteten, instrumentene, kjøreegenskapene… Og dette visste Chevrolet. Så de har endret bilen fullstendig, inn og ut.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

FINERE: Kvaliteten på interiør er løftet betraktelig.
FINERE: Kvaliteten på interiør er løftet betraktelig.

Gi oss høydepunktene.

For det første er bilen slanket med omkring 130 kilo, takket være en ny og stivere konstruksjon. Resultatet er raskere reaksjoner som gir bedre kjøreegenskaper. De har kvittet seg med følelsen av at du sleper på en sekk med våt sement bak bilen. Tenk deg at du kjører med to passasjerer, og så slipper du dem av og kjører videre. Det er forskjellen her.

Så den har vært på slankekur. Har den også mer krefter?

Naturligvis. Men de kreftene får du bare på toppmodellene med de største motorene. Grunnversjonen har en firesylindret, 2,0-liters turbo på rundt 280 hk og 400 Nm fra Cadillac ATS. Deretter har du en 3,6-liters V6-er på 340 hk og så den 6,2 liter store LT1 V8-eren på 460 hk og 620 Nm, som også finnes i Corvette Stingray og den nye CTS-V.

Lavere vekt og mer krefter. Høres lovende ut.

Det er mer enn bare lovende. Du får med ting som aktiv demping (ekstra) og eksosklaffer for fetere lyd. Nye Camaro er mer en sportsbil enn en ren muskelbil med bakhjulsdrift. Dette er bra dersom du vil ha en kjapp bil med utseendet til en muskelbil, men mindre bra dersom du vil ha en autentisk rå amerikaner fra Detroit. Ønsker du deg noe slikt, er det bare en Dodge Challenger Hellcat som duger nå.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

Hvilken ville du valgt?

PRØVEKJØRT: Vi har prøvekjørt Camaro med en selvpustende 3,6-liters V6-er som leverer rundt 340 hk og 385 Nm.
PRØVEKJØRT: Vi har prøvekjørt Camaro med en selvpustende 3,6-liters V6-er som leverer rundt 340 hk og 385 Nm.

Camaroen er nå den mest effektive og kjørevennlige av alle, og ligner litt på Mustangen. Men skal du virkelig rånekjøre og ha det gøy – uten stil og manerer – er Dodge den beste akkurat nå. Inntil nye XL1 og Z28 kommer. Da må vi kanskje endre oppfatning.

DOMMEN:

Lettere, sterkere og med bedre kjøreegenskaper. Nå er den vakker både utenpå og langt inn i mekanikken.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

Tekniske data:

Pris: 25 700 dollar (i USA)

RÅERE VERSJON: Camaro SS coupe skal greie 0–100 på fire sekunder når den er satt opp med en helt ny åttetrinns automatkasse.
RÅERE VERSJON: Camaro SS coupe skal greie 0–100 på fire sekunder når den er satt opp med en helt ny åttetrinns automatkasse.

Motor: 3600 ccm, V6, bakhjulsdrift

Hk: 340

Dreiemoment: 385 Nm

0–100 km/t: 5,1 sek

Toppfart: 250 km/t

Forbruk: 1,13 l/mil

CO₂-utslipp: Ikke oppgitt

Vekt: 1560 kg

Denne saken ble første gang publisert 27/01 2016, og sist oppdatert 02/05 2017.

Les også