BMW X5 M til 2 193 900 kroner er noe av det absolutt råeste du kan få kjøpt innen SUV-segmentet i Norge. Den 2,3 tonn tunge biler har 575 hk, et dreiemoment på 750 Nm og skal greie 0-100 km/t på 4,2 sekunder. Topphastigheten er elektronisk sperret på 250 km/t.

Men sett at du har en X5 M stående i oppkjørselen, og liker å sole deg i vissheten om at du har nabolagets kraftigste SUV: Hva gjør du dersom naboen en dag kommer trillende med en 585-hesters Mercedes-AMG GLE 63 S 4Matic? Da er gode råd dyre. Løsningene er enda dyrere, men de finnes.

Du kan ta med deg bilen til den tyske tuningspesialisten Manhart i Wuppertal, rett øst for Düsseldorf. Bedriften kan trimme X5 M-en din slik at den yter massive 700 hk og et dreiemoment på 900 Nm. Dette får Manhart til ved blant annet å forbedre eksossystemet og omprogrammere softwaren, såkalt ECU remapping. Tuningprogrammet koster 7500 euro, pluss installasjon.

Toppfart på 315 km/t

Manhart bryr seg heller ikke om den elektroniske fartssperren. Dermed kan du teste toppfarten på 315 km/t på Autobahn på vei hjem. Punger du ut med ytterligere 1190 euro får du også et senkesett til bilen som gjør at du kan senke luftfjæringen med 35 mm, noe som skal gi enda bedre kjøreegenskaper.

Bilen på bildet er Grey Matte-foliert (3500 euro) og har Manhart Perfomance-felger med Vredestein Ultrac Vorti SUV high performance-dekk med dimensjonene 295/30ZR22 foran og 335/25ZR22 bak (4284 euro).

BMW X5

X5: 700-hesters BMW X5 M fra Manhart Performance. FOTO: Manhart

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!