Splinter er navnet på superbilen. Splinter er engelsk for flis og navnet er helt tilsiktet. For nesten 90 prosent av bilen er trevirke. Chassiset er konstruert nesten utelukkende av trekompositt, mens karosseriet er laget av tusenvis av lag med limte, tynne plater av kirsebærfiner med kjerne av balsatre. Setene er laget av tre og vevd som en kurvstol. Selv eikene i felgene er av tre.

Dersom du synes bilen er en vits, så er industridesigneren og gründeren Joe Harmon av en annen oppfatning.

- Tre har kvaliteter som overgår andre materialer. Det har bedre styrke-til-vekt-ratio enn stål og aluminium, hevder Harmon.

- Dessuten krever tre lite energi og helt nedbrytbart.

Harmon har latt seg inspirere av det britiske jagerflyet de Havilland DH 98 Mosquito som ble utviklet i 1940. Det hadde en V12 Rolls Royce-motor og flyet for øvrig var konstruert nesten utelukkende av tre.

- Kan man lage jagerfly av tre, kan man lage superbil av tre, sier Harmon.

Noe mindre bærekraftig enn karosseriet og chassiset er den spesialdesignede 700 hester sterke V8-eren som er plassert bak. Motoren har en rekke spesialtilpasninger for at Splinter skal overleve åpenbare utfordringer. En 700-hesters motor produserer mye varme, og for å unngå brannfare er eksosen plassert på toppen av hekkmotoren for å oppnå bedre kjøling av motoren.

Splinter ble nylig vist frem i Europa på Essen Motor Show. Se bildegalleri fra bilutstillingen under.

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!