Prøvekjørt: Lotus Elise S Cup

Ikke brukervennlig, men skitt au

Morsommere er det ikke mulig å ha det på en bane.

Sist oppdatert

Lotus Elise er som en umoden rakkerunge: Morsom i begynnelsen, men etter kort tid blir det bare mas. Og ganske anstrengende faktisk. Men på sett og vis er den også en klok gammel kone. For Elise har vært her siden 1994 og har egenskaper som virkelig har satt standarden.

Det er grunn nok til at en ny versjon bør ønskes velkommen. Dette er en gateversjon av banebilen med fast hardtop, S Cup R. «S» står for 220 hester med kompressormatet Lotus/Toyota-firer, så ytelsen er slett ikke så ille. Men den virkelige nyheten er hvordan den takler svinger raskt og langsomt, takket være Cup-delen. Det er et aerodynamikksett og et stivere chassisoppsett. Du kan få stereo og aircondition som ekstra, og det samme gjelder ekstra lydisolering.

Marktrykk

På banen handler alt om rask respons, presisjon og samhandling. Den herlige styringen forteller deg akkurat når den er i ferd med å understyre, og setet forteller om starten på overstyring. Sport-innstillingen til ESP-en lar deg leke med små skrensevinkler med eleganse. I 190 km/t dytter spoilere, skjørt, hekkvinge og diffuser bilen ned i asfalten med en kraft som tilsvarer 100 kilo, og dette øker grepet allerede i lovlig landeveisfart.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

BANEVERSJONEN: Elise S Cup er gateversjonen av banebilen Elise S Cup R. FOTO: Produsent
BANEVERSJONEN: Elise S Cup er gateversjonen av banebilen Elise S Cup R. FOTO: Produsent

Fantastisk styring

Og det er på offentlig vei Elise virkelig er unik. Den er liten, den er relativt smidig og forhjulene er superslanke 175-millimetere. Den trenger ikke mye veibredde, og den sporer ikke. På dårlig landevei er dette en kolossal fordel. Den svært lave vekten foran innebærer at du kan styre uten masse servohjelp. Resultatet er en fantastisk morsom bil med en styring som er noe for seg selv når det gjelder tilbakemeldinger. Når du tenker på hvor ofte du svinger på rattet, er dette viktige egenskaper.

DOMMEN:

Ikke brukervennlig, men skitt au. Den strippede styringen får servo til å virke som en zombie.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

FANTASTISK: Styringen er bilens beste argument. FOTO: Produsent
FANTASTISK: Styringen er bilens beste argument. FOTO: Produsent

Tekniske data

Motor: 1798 ccm, 4-syl, bakhjulsdrift

Dreiemoment: 250 Nm

Forbruk: 0,75 l/mil

Utslipp: 175 g CO2/km

0–100 km/t: 4,6 sek

Effekt: 220 hk

Toppfart: 225 km/t

Vekt: 932 kg

Pris: Ca kr 500 000 (i England)

RIVALEN:

Alfa 4C - flott utseende, men hakkete kjøring og sjelløs motor.

RIVAL: Alfa Romeo 4C. FOTO: Produsent
RIVAL: Alfa Romeo 4C. FOTO: Produsent

Denne saken ble første gang publisert 30/10 2015, og sist oppdatert 02/05 2017.

Les også