Med sine 2422 kilo er SUV-en fra Bentley 362 kilo tyngre enn Audi Q7 TDI, til tross for at den har samme plattform. Det sier sitt om Bentayga. Den er 5, 141 meter lang, og nesten to meter bred

Men en 6,0-liters W12-motor som yter rundt 610 hk og et dreiemoment på 900 Nm, sørger for at kolossen flytter seg fra 0-100 km/t på 4,1 sekunder. Det er raskere enn for eksempel BMW i8. Toppfarten er på 301 km/t, og vekten tatt i betraktning er det antakelig praktisk at den har 400 mm ventilerte bremseskiver foran, og 380 bak. Overføringen besørges av en 8-trinn ZF-automatkasse.

Forbruket er oppgitt til 0,8 l/mil med et CO2-utslipp 292 g/km, og dersom du synes dette kan bli i tørsteste laget, så kommer Bentayga både som ladbar hybrid og med dieselmotor senere, ifølge TopGear.

Tåler offroad

Ifølge Bentley skal du kunne ta giganten ut i terrenget også. Bakkeklaringen er på maks 245 mm og vadedybden er oppgitt til en halv meter. 

Ifølge Bentley skal den takle en hellingsgrad på 35 prosent. Med et hjul i midtkonsollen kan du velge mellom en rekke forskjellige terrengprogrammer, Snow & Grass, Dirt & Gravel, Mud & Trail og Sand Dunes.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

SUV Bentley

LUKSUS: Mest baksetekomfort får du med denne seteløsningen. FOTO: Bentley

Kostbart

Før man eventuelt tar Bentaygaen ut i terrenget kan det være verdt å tenke på at fraprisen ifølge TopGear starter på 160 100 pund, over 1,5 millioner norske kroner. Ved å bruke Tollvesenets importkalkulator ender vi på over 3,7 millioner kroner. En ripe i lakken blir kostbar med andre ord. Billig blir det heller ikke dersom de 22-tommers felgene skulle få seg en skrell. Skjønt, har du råd til Bentayga bryr du deg neppe.

Bagasjeromsvolumet er oppgitt til maks 590 liter, 50 liter større enn Range Rover, ifølge TopGear. Bentayga kommer som syvseter, men skal du ha maks komfort går du for en versjon med fire seter og får med to digre bakseter med massasje og justeringsmuligheter nok til å miste tellingen. Fører- og passasjersetene har for øvrig 22 innstillingsmuligheter.

Gigantisk stereoanlegg og Breitling-klokke

Det finnes flere alternativer når det gjelder stereoanlegg, men liker du å dra på velger du alternativet med 18 høyttalere som kan pumpe ut 1950 watt. Og har du først brukt en enorm sum penger på bil, kan du likså godt betale ekstra for å få en mekanisk Mulliner Tourbillion Breitling-klokke i konsollen

Bentayga kommer med utstyr som luftfjæring, head up-display, night vision ("nattsyn") og en haug andre elektroniske programmer.

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!