Martin Jansen

Monsterduellen

Mange mener de er heslige av utseende. Ytelsene er i hvert fall monstrøse.

SUV-er er ekstremt populære her til lands. Hittil i år har nesten 30 prosent av de nye bilene som har blitt solgt her til lands vært i denne kategorien. Kun kompaktbilene utgjør en større andel av nybilmarkedet. Nå kommer enda en modell som kan bidra til SUV-enes markedsdominans. 

Det er riktignok ikke veldig sannsynlig at Jaguars første SUV, F-Pace, kommer til å gjøre veldig mye for å øke det totale SUV-salget her til lands. Til det blir den nok alt for dyr når den kommer på markedet neste år. Den kan imidlertid løfte Jaguar-salget kraftig her til lands. 

Jaguar lover en SUV med kjøreegenskaper som ikke står tilbake for de andre bilene i deres tradisjonsrike portefølje. Som i de andre Jaguar-modellene er det også her brukt mye aluminium i konstruksjonen for å sikre en lavere vekt enn konkurrentene. Det skal ifølge britene sørge for en SUV som er kjøreglad uten å ofre komforten mange SUV-kunder setter pris på. 

- Vi har ikke inngått noen kompromisser. F-Pace må være en ekte Jaguar og levere den dynamiske kjøreopplevelsen merket er kjent for, sier sjefsingeniør Mike Cross.

(Artikkelen forsetter under bildet)

Som sportsbilen F-Type

Det skal heller ikke stå på de tekniske løsningene under skallet. F-Pace får blant annet det samme firehjulsdriftsystemet med torque vectoring som man finner i sportsbilen F-Type. Systemet overfører kreftene til hvert individuelle hjul der de trengs, og dette skal sørge for at kreftene blir forplantet ned i bakken uavhengig av vær og føreforhold. 

F-Pace får sin offisielle premiere på Frankfurt-utstillingen som åpner 17. september. Da vil vi få se hele bilen uten kamuflasje, men det er likevel enkelt å se på disse bildene at designspråket følger det vi har sett fra Jaguar de siste årene. Det betyr en stor og firkantet grill kombinert med de katteaktige lyktene som fikk sin debut på luksusbilen XJ. Bakerst har F-Pace fått lykter som ligner på sportsbilen F-Type.

I butikken neste år

SUV-en kommer ikke på markedet før i 2016, så noen pris er langt fra å være klar. Likevel er det rimelig å anta at den vil koste omtrent det samme som de viktigste konkurrentene fra de tyske prestisjemerkene. Det betyr en startpris i underkant av millionen avhengig av motor - og en pris godt over dersom du er ivrig når det kommer til avkrysning i ekstrautstyrslistene. 

(Artikkelen fortsetter under bildet)

Med de sportslige egenskapene Jaguar legger opp til, vil Porsche Cayenne være den absolutt viktigste konkurrenten - en luksus-SUV som har levert desidert best i klassen på kjøreegenskaper siden den kom på markedet for 13 år siden.

Sannsynligvis vil også en del kunder som har forholdt seg til tre bayerske bokstaver på panseret også ta en ekstra titt på Jaguar-brosjyrene fra og med neste år. 

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!