Shane o’Donoghue

Vi må bare elske den

Kanskje den beste toppløse 911-en noensinne.

Med en dieseldrevet TDI på 184 hk (fra Golf GTD) er Audi TT Roadster ingen sportsbil. Dette understrekes også av sittestillingen. Man sitter ikke så sammenkrøpet og inneklemt som tidligere. Kjørestillingen er faktisk totalt overlegen den forrige Roadsteren. Og det smarte, nye taket som er delvis i plast, er seks dBA bedre isolert, og tre kilo lettere enn før.

Enestående førermiljø

Utseendet har også overlevd overgangen til kabriolet like godt som den forrige modellen, og det hovedsakelig fordi det nye utseendet til TT ikke er spesielt annerledes enn før – i motsetning til det enestående førermiljøet. Ser vi på tall og fakta, er nye TT Roadster utvilsomt en bedre bil enn forgjengeren. Den er mer effektiv, bedre balansert, mer komfortabel, og bedre på innsiden.

Men en forhjulsdrevet diesel-roadster er ikke akkurat en Mazda MX-5 eller en Porsche Boxster når det kommer til kjøreglede. Og det prøver den heller ikke å være, til tross for at nesetippen føles lettere enn tidligere.

Den jakter nok BMW Z4-markedet. Jeg tror ikke at den er like velbalansert som hardtop-Beemer’n, men vektfordelingen er uansett meget god.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

Audi TT

VEIER OPP: Et fantastisk førermiljø veier opp for dieselknatringen. FOTO: Audi

Burde vært standard

Audi har også gjort et imponerende stykke arbeid med kalesjen selv om støynivået fra dieselen er noe høyere enn fra bensinversjonen. Dette er et femtrinns problem: Du må skru stereoen opp fem trinn opp for å stenge ute klapringen fra motoren. Vinddeflektoren (ekstrautstyr) burde være standard for en takløs bil som denne. Vær litt rausere enn dette, Audi – standardutstyret er magre greier.

Med taket nede slipper man ikke unna ulydene fra det som for øvrig er en veldig bra dieselmotor. Den er kraftig og fleksibel, og drikker bare 0,56 liter på mila i våre hender. Likevel gnager tankene rundt hvorfor du skulle velge diesel når bensinversjonen passer bedre. Til Norge kommer det også en mer vettug 180-hesters bensinmotor som kan bestilles fra høsten av.

TT Roadster med diesel er nøktern, og dermed litt kjedelig til en roadster å være. Men dersom du ønsker deg en fornuftig, litt grå kabriolet, er denne takløse TT-en så forutsigbar og velbygd som du kan få den. Og i tillegg får du er fantastisk førermiljø.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

Audi TT

FORNUFTIG, MEN: TT Roadster med diesel er nøktern, og dermed litt kjedelig til en roadster å være. FOTO: Audi

DOMMEN:

Ingen stor opplevelse, uansett motor. Men du vil ha 2,0 TFSI med 230 bensin-hk

Tekniske data

Motor: 1984 ccm 4-syl TD,

forhjulsdrift, 184 hk, 380 Nm

Ytelse: 0–100 km/t på 7,1 sek, 240 km/t

Forbruk: 0,45 l/mil

CO2-ustlipp: 114 g/km

Vekt: 1265 kg

Pris: Fra ca. kr 530 000

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!