Finske Buster holder stø kurs, også med sine mindre farkoster. Den nye M-serien deres er et godt bevis. Her passer det derfor godt å starte med den lille 16-foteren deres som kommer under navnet M1, M2 og Mcc, hvor forskjellen altså er antall konsoller og plasseringen av disse.

16-foteren som størrelse er en slags fritids­flåtens svar på Golf-klassen, og slik sett ideell på flere måter, med sin lave vekt og beskjedne krav til motorisering. Samtidig er den som landstedsbåt langt fra ubrukelig om det drar seg til med litt sjø på fjorden.

Den nye M-en er også 15 centimeter lenger enn originalen.

Her har båtbyggeren gått høyt over kulen og lover både bedre sjøegenskaper og god komfort i forhold til den eldre utgaven. Disse to egenskapene henger naturlig nok sammen, men her har verftet i stor grad også lyktes godt med å trylle fram et meget kompakt skrog.

Dypere, men mykere

For om vi starter med nettopp sjøegenskapene, så henger forbedringen her sammen med at de har redusert antallet steglister i undervannsskroget. Dette gjør at båten går noe dypere, men fordelen er at det blir litt mykere gange. Og når utgangs­punktet var bra, er dette som prikken over i-en å regne.

Her skal vi huske på at vi sitter på akterbenken, og det er ikke alltid den mest komfortable løsningen. Men i en så pass liten båt er det få alternativer som virker i praksis.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

Buster

ENKEL OG DOBBEL: Her er M1 og M2. M2-varianten har to konsoller. FOTO: Terje Haugen

Flere varianter

M-en kommer altså i flere ulike konfigurasjoner. Med en konsoll, sitte­plass foran denne og sidebenk er plassen utnyttet helt optimalt etter vårt syn.

Her fikk vi likevel prøvekjørt alle variantene med både 30- og 40-hester på hekken. Har du et ganske klart definert behov med lite folk om bord, kan du også klare deg med en enkel konsoll i midten, som i Mcc-modellen.

Varianten med dobbel konsoll kan fint som brukes som allrounder for flere passasjerer, siden den også kan rigges med en liten kalesje.

Styrke og svakhet

Alle variantene er selv­lensende, som mange andre i denne klassen. Dørken er utført i vannfast og sklisikret kryssfiner. Dette er ellers kanskje båtens svakeste punkt, med tanke på vedlikehold.

Det som på den annen side  imponerer mest er stuvemulighetene du får med en langs­gående benk i M1-varianten. Meget enkelt å holde orden om bord.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

Buster

KONSOLL: Konsollen er tilrettelagt for moderne instrumentering og er komfortabel. FOTO: Terje Haugen

Alle M-modellene har fått en solid rekke langs hele siden, i tillegg til en fornuftig pulpit forut. Her er det mulig komme seg på land med stil.

I tillegg er akterpartiet lagt opp som en liten badeplattform, et relativt enkelt grep som gjøre båten fin å bade fra også.

Ingen skjønnhet

Selv med 30-hesteren fra Yamaha på plass er det tilstrekkelig med kraft til å kunne ha de gøy på vannet.

Her kan du regne rundt 30 knop på topp med 40-hesteren.

Buster M er fortsatt ingen skjønnhet, men det glemmer du fort bak rattet i denne kjøremaskinen. Er det kjøreegenskaper du er ute etter, er valget enkelt.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

Buster

KJØRER GODT: Selv med to mann på akterbenken går bå­ten lett i plan. FOTO: Terje Haugen

Vi Menn Båt mener:

Buster leverer varene igjen, med et meget velkjørende og lettdrevet skrog. Men de er fortsatt forholdsvis kostbare, på den andre siden er lista over standardutstyr er meget bra.

Tekniske data

Lengde: 4,75 m

Bredde: 1,86

Vekt: 355 kg

Pris: 159 000 kr (40 hk)

Les hele saken
Les alt om:

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!