MC

De råeste MC-ene har aldri vært råere

Siden MC-tidenes morgen, har motorsykkel vært synonymt med effekt og ytelser. Slik er det fremdeles. Verstingene har aldri vært råere enn nå.

KAWASAKI NINJA H2: Den norske importøren har klart å få fatt i 14 stykker. Er du heldig, er ikke alle solgt. FOTO: Produsent
KAWASAKI NINJA H2: Den norske importøren har klart å få fatt i 14 stykker. Er du heldig, er ikke alle solgt. FOTO: Produsent
Sist oppdatert

I vinter presenterte Kawasaki sin helt nye H2R. En kompressormatet tusenkubikker med over 300 hester. En prestisjemodell av en motorsykkel, som skulle vise hva som var mulig å få til, dersom man mobiliserte alt som var tilgjengelig av moderne høyteknologi.

Med ekstrem ytelse og en prislapp på 600 000 kroner, var ikke H2R beregnet på det kommersielle markedet. Men selvsagt kom Kawa også med en «lovlig» variant. H2, som den heter, bygger over samme lest som H2R, men med «bare» 200 hester, er den godkjent for landevei.

H2 stiller i spissen for et knippe R-modeller som til fulle bekrefter at verstingeffekt og racingprestasjoner står høyt i kurs. Vi snakker om bane-teknologi og ytelser i ekstremklassen, kombinert med elektronikk som gjør at kreftene kan tøyles på landeveien.

Årets R-nyheter kan ikke kalles annet enn gatetilpassede GP-racere. Både i stil og egenskaper, snakker vi rett og slett om ren racing.

KAWASAKI NINJA H2

Vi tar ikke munnen for full når vi hevder at dette er årets råskinn. I hvert fall ikke når vi snakker om H2R, den håndbygde supersykkelen, som er tilvirket i et ytterst begrenset antall.

Men 326 kompressormatede hestekrefter er i drøyeste laget for offentlige veier. Følgelig har Kawa moderert seg litt, og laget en snillere versjon. Men snill og snill... H2 er ingen sinke, den – heller. Den norske importøren har klart å få fatt i 14 stykker. Er du heldig, er ikke alle solgt.

Pris fra: 358 990 kr/Hk: 210 /Nm: 134 /Vekt: 238 kg.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

BMW S1000RR: I de senere år, har BMW hatt grepet om R-klassen, og produsenten utvikler seg stadig. FOTO: Produsent
BMW S1000RR: I de senere år, har BMW hatt grepet om R-klassen, og produsenten utvikler seg stadig. FOTO: Produsent

BMW S1000RR

I de senere år, har BMW hatt grepet om R-klassen. Men en slik status kan ikke vare evig - veit du, uten utvikling. Følgelig har tyskerne latt sin R-versting være gjenstand for en omfattende ombygging, slik at den fremstår som en helt ny sykkel. Den er både lettere og sterkere enn før. De har fremdels noe å leve opp til – konkurrentene...

Pris fra: 236 950 kr/Hk: 199/Nm: 113/Vekt: 204 kg.

DUCATI 1299 PANIGALE S

Med to-sylindret V-motor, skiller Ducati seg fra sine firesylindrede R-frender. Men to sylindre færre blir veid opp av mer kubikk. Faktisk leverer den røde italieneren 205 hester, hvilket er ensbetydende med råskap i særklasse. 1299 PanigaleS er Ducatis toppmodell. En utfordrer til de etablerte firerne. 

Pris fra: 265 900 kr/Hk: 205/Nm: 145/Vekt: 191 kg.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

YAMAHA YZF-R1

DUCATI 1299 PANIGALE S: Den røde italieneren leverer 205 hester, hvilket er ensbetydende med råskap i særklasse. FOTO: Produsent
DUCATI 1299 PANIGALE S: Den røde italieneren leverer 205 hester, hvilket er ensbetydende med råskap i særklasse. FOTO: Produsent

Både teknisk og visuelt står fabrikkraceren som forbilde for Yamahas nye R1. Med unik tenningrekkefølge, som gir råere gange, er rekkefireren i stand til å dra skinnet av det meste og fylle ryggmargen med isende fryd. For virkelig å illustrere racingslektskapet, er frontlyktene plassert slik at de nesten ikke syns. En racer for gata – rett og slett.

Pris fra: 239 900 kr/Hk: 200/Nm: 113/Vekt: 199 kg.

YAMAHA YZF-R1: Både teknisk og visuelt står fabrikkraceren som forbilde for Yamahas nye R1. FOTO: Produsent
YAMAHA YZF-R1: Både teknisk og visuelt står fabrikkraceren som forbilde for Yamahas nye R1. FOTO: Produsent

Denne saken ble første gang publisert 13/05 2015, og sist oppdatert 12/06 2017.

Les også