Prøvekjørt: Nissan Juke Nismo RS

Finnes det en bil med et mer skremmende utseendet?

Karosseriet er 40 prosent stivere enn før og er forsterket på 21 steder.

Sist oppdatert

Finnes det en bil som har et mer skremmende utseende enn nye Nismo RS, bortsett fra Juke-R? Det finnes råere og mer aggressive biler der ute, men ingen som minner mer om en olm fyr som har fylt halvliterne i feil del av hjernen og vil gå løs på hvem som helst.

Og det passer bra. Juke er en av Nissans smågutter, men med kraft og mekanisk teft som kan takle større og mer tradisjonelt sprekt jern.

Stiverer, flere hestekrefter

Nismo RS erstatter den heller skuffende Nismoen uten RS-bokstavene. RS-versjonen har en 1,6-liters motor med rundt 20 hester mer, og kommer dermed opp i klassen med VW Golf GTI.

Karosseriet er 40 prosent stivere enn før og er forsterket på 21 steder, ifølge Nissan. Men mer effektiv enn dette er montering av en mekanisk differensial med begrenset slipp på den forhjulsdrevne Nismo RS. Og det er den du skal ha, siden 4x4-versjonen bare kommer med en CVT-automat.

Førsteinntrykket av Nismo RS er bra. Rattet, med alcantara i posisjonene klokka ni og tre, føles flott. Girskiftene føles presise, og passer de ganske korte girutvekslingene.

VELLYKKET: Nissan Juke Nismo RS er en mye bedre bil enn forgjengeren uten RS-emblemet. Den plasserer seg dermed vellykket mellom Nissan Juke Nismo og og den helsprøe Juke-R. FOTO: Nissan
VELLYKKET: Nissan Juke Nismo RS er en mye bedre bil enn forgjengeren uten RS-emblemet. Den plasserer seg dermed vellykket mellom Nissan Juke Nismo og og den helsprøe Juke-R. FOTO: Nissan

Kan ikke lengdejusteres

Da har vi mer å utsette på kjørestillingen. Enten du betaler ekstra for Recaro skinnseter eller tar standardversjonen, så er de ganske harde og med bra sidestøtte. Rattet kan ikke lengdejusteres, og selv om du tar med i betraktningen at dette er en crossover, sitter du likevel for høyt.

Men det er mye bra her også. Den ekstra høyden gir mer sikt en sving eller to fremover, og gjør det lettere å velge linjer og holde momentet oppe. Nismo RS føler seg hjemme innenfor komfortsonen. Men om du virkelig skal føle effekten av differensialen, må du presse på litt til. Med maks dreiemoment ved 3500 o/min, føles Nismo RS ukultivert. Men farten er overraskende.

Bra justert fjæring

Når du har lært deg differensialen og skjønner hvor mye veigrep du har i svingene, kan du dra av sted i røff GTI-fart, uten understyring, og nyte den veljusterte fjæringen. Turen blir ikke helt komfortabel, men den er godt kontrollert. Om den ganske voldsomme oppførselen den har i høy fart ikke kan sammenlignes med sprelskheten til en Ford Fiesta ST, er det klart at denne bilen har et stort potensial for å spise mye landevei.

Juke Nismo RS er en bil med skikkelig trøkk.

IKKE VELLYKKET: Nissan Juke Nismo. FOTO: Nissan
IKKE VELLYKKET: Nissan Juke Nismo. FOTO: Nissan

Tekniske data Nissan Juke Nismo RS

Motor: 1618 ccm, 4-syl, forhjulsdrif

HK: 218

Dreiemoment: 280 Nm

0-100 km/t: 7,0 sek

Toppfart: 220 km/t

Oppgitt forbruk: 0,72 l/mil

Oppgitt CO2-utslipp: 129 g/km

Vekt: 1315 kg

Pris: 378.990 kroner (426.990 kroner med 4x4)

DOMMEN:

Mye skarpere og bedre å kjøre enn tidligere, men fremdeles overhengende fare for å bli for sær for mange.

VERSTINGEN: Nissan Juke-R. FOTO: Nissan
VERSTINGEN: Nissan Juke-R. FOTO: Nissan

Denne saken ble første gang publisert 21/04 2015, og sist oppdatert 03/05 2017.

Les også