Mercedes M-klasse har byttet navn til GLE, og for første gang kommer Mercedes med en SUV som ladbar hybrid, GLE 500 e 4Matiic. Den blir dermed en solid konkurrent til de ladbare hybrid-SUV-ene fra Audi, BMW og Volvo.

GLE kommer selvsagt også i en AMG-variant med 5,5-liters twinturbo V8 på 557 hk. Den kan også fås i en S-variant med 585 hk.

Hybriden har en 3,0 BlueDirect, direkteinnsprøytet V6-motor som yter 333 hk. Bensinmotoren jobber sammen med en elektrisk motor på 116 hk. Til sammen yter motorene 442 hk og 650 Nm.

Forbruk på 0,33 l/mil

Forbruket er oppgitt til 0,33 liter per mil, som tilsvarer et CO2-utslipp på 78 g/km. Du skal kunne kjøre den ladbare hybriden i 130 km/t på ren eldrift, og rekkevidden er oppgitt til maks 30 km på ren eldrift

GLE 500 e 4Matic har en syvtrinns automatgirkasse 7G-Tronic Plus. Som de andre modellene har den fått et ansiktsløft sammenlignet med dagens M-klasse. Førermiljøet har også fått en finpuss med blant annet et nytt infotainment-system, med større og bedre skjerm.

Mercedes GLE er ventet til Norge i september. Coupé-versjonen kommer i juli.

HYBRID: Mercedes GLE kommer som ladbar hybrid, GLE 500 e 4Matic. FOTO: Daimler AG

Motorutvalg:

GLE 250d/GLE 250d 4Matic: 4-sylindret diesel som yter 204 hk.  Forbruket er oppgitt til 0,54 liter per mil med et CO2-utslipp på 140 g/km. 9G-TRONIC automatgir er standard.

GLE 350d 4Matic: V6 diesel som yter 258 hk og 620 Nm. 9G-TRONIC automatgir er standard.

GLE 500 4Matic: Direkteinnsprøytet twinturbo V8 som yter 435 hk og 700 Nm.

GLE 400 4Matic: Direkteinnsprøytet twinturbo V6 som yter 333 hk og 480 Nm. Forbruket er oppgitt til 0,88 l/mil med et CO2-utslipp på 209 g/km.

Nå skal de hete...

Mercedes har endret betegnelsen på modellene sine. Dette er SUV-samlingen:

GLA: SUV i A-klasse-segmentet.

GLC: SUV i C-klasse-segmentet, erstatter GLK.

GLE: SUV i E-klasse-segmentet, erstatter M-klasse.

GLE Coupé: SUV i E-klasse coupé-segmentet.

GLS: SUV i S-klasse-segmentet, erstatter GL.

G-klasse forblir uendret

 

FINPUSS: Førermiljøet har fått et ansiktsløft. FOTO: Daimler AG

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!