Audi S6 har tilnærmet RS-ytelse, og nå har den fått flere milde oppgraderinger som gir mer trøkk.

Endringene til den vanlige A6-en finnes også her, men motoren i S6 er oppgradert med 30 hk. Dette innebærer at den herlige 4-liters V8 tvillingturboen (brukes også i Bentley Continental GT) nå har 450 hk og 550 Nm. Kreftene overføres effektivt via en syvtrinns girkasse og firehjulsdrift. Luftfjæring som senker biler 20 mm er standard.

S6 er rask, og det er nesten komisk å tenke på at S6 med sine 450 hestekrefter ikke er toppmodellen i 6-familien. Det finnes et enda raskere familiemedlem i form av Audi RS6 Avant med 560 hk.

Selv om S6 er raskere enn før, er den fremdeles en diskré og overveldende rask sedan - eller stasjonsvogn - som for det meste ikke lager trøbbel. Understellet takler vekten svært bra sammen med Audis litt kunstige, men nøyaktige styring.

Legg til sportseksos, så får du en herlig metallisk rasping. Den kommer naturligvis også med et upåklagelig interiør, som nå er bedre enn noen gang grunnet oppgradering av underholdningselektronikken.

AUTOBAHN: Audi S6 Avant er Audis nest råeste stasjonsvogn. FOTO: Audi

Dommen

Overveldende fart, og i tillegg komfortabel – om du konfigurerer den riktig.

Tekniske data

Motor: 3993 ccm, V8, 4WD

HK: 450

Dreiemoment: 550 Nm

0-100 km/t: 4,4 sekunder

Toppfart: 250 km/t

Forbruk: 0,92 l/mil

CO2-utslipp: 214 g/km

Vekt: 1895 kg

Pris:  1 287 200 kroner

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!