NYHET: Mercedes-Maybach Pullman

Hele 6,5 meter og skal tilby det ypperste innen komfort og rommelighet

Modellen setter en helt ny standard.

Sist oppdatert

Under motormessen i Geneve feirer Mercedes-Maybach 50 års-dagen til det legendariske Pullman-konseptet, og tar opp arven etter ikonet Mercedes-Benz 600 Pullman.

Modellen er den siste i rekken av luksuriøse opplevelser knyttet til det tradisjonsrike Maybach-navnet.

Maybach er det ypperste fra S-Klasssen, mens Pullmann er det grommeste fra Maybach.

Og direktøren selv er meget fornøyd.

- Vi som jobber med Mercedes-Benz er utrolige stolte av å være representanter for den nyeste, i en lang rekke innovative og tradisjonsrike modeller. Når Mercedes-Maybach Pullman så feirer 50 år er det på sin plass med en oppgradering som reflekterer dagens behov og situasjoner. Dette føler jeg vi har lykkes med på beste vis, sier Johnny Kristian Danielsen, direktør for Mercedes-Benz Personbil.

Den nye Mercedes-Maybach Pullman strekker seg hele 6,5 meter og skal kunne tilby det ypperste innen komfort og rommelighet.

Historisk var Mercedes-Benz 600 Pullmann førstevalget til statsoverhoder og regjeringer verden over. Flere beryktede dikatorer hadde en Pullmann eller to i sine velassorterte garasjer. Mao, Nicolae Ceaușescu, Pol Pot, Enver Hoxha, Francois (Papa Doc) Duvalier og Jean-Bédel Bokassa, er bare noen av tyrannene som skal ha foretrukket Pullman. Det ble også laget en Landaulet-versjon der den bakre del var kabriolet. Disse har vært brukt av paven og den tyske regjeringen, såvel som Kim II-Sung og Saddam Hussein.

Enestående luksus

Den nye modellen settes en ny standard for sikker og luksuriøs ferd.

Akselavstanden er økt fra allerede godt rommelige Mercedes-Maybach S-Klasse og gir på den på måten passasjerene godt med innvendig plass.

Den økte plassen gir rom for å øke kapasiteten til fire motstående seter eller standard konfigurasjon på to seter i kjøreretningen.

Uansett hva som velges er det liten tvil om at passasjerer av denne bilen vil få en opplevelse de sent vil glemme.

Pris og tilgjengelighet er ennå ikke klart, ifølge kommunikasjonsdirektør Christoffer Nøkleby.

FLOPPEN: Fra 2002 til 2011 bygde Daimler luksusbiler under navnet Maybach, men salget gikk for trått til at Maybach kunne fortsette som et eget merke med egne modeller. Maybach ble bilene Mercedes-folk ikke ville snakke særlig mye om.
FLOPPEN: Fra 2002 til 2011 bygde Daimler luksusbiler under navnet Maybach, men salget gikk for trått til at Maybach kunne fortsette som et eget merke med egne modeller. Maybach ble bilene Mercedes-folk ikke ville snakke særlig mye om.

Denne saken ble første gang publisert 24/02 2015, og sist oppdatert 25/06 2017.

Les også