Industridesign blir et stadig viktigere innslag i dagens SUV-er, Hyundai er ikke noe unntak.

Hyundais designsjef Peter Schreyer går høyt over kulen og mener Tucson, den nye SUV-en deres, er et godt eksempel på selskapets vei videre.

Den skal ifølge eget utsagn stille med modige og raffinerte linjer, som for eksempel den heksagonale grillen (16 kanter) med LED-lysene som distinkt kjennetegn.

– Dette er en svært viktig bil for Hyundai, slår Hyundai-sjef Thomas Rosvold fast også.

Laget i Europa

Han forteller videre at den er designet og blir produsert i Europa, at den er full av tekniske nyvinninger som skal gjøre kjøringen tryggere og enklere.

– I 2014 utgjorde SUV-salget cirka en firedel av Hyundais salg, både i Europa og Norge, så utgangspunktet er det beste med over en million solgte SUV siden 2001, mener han.

Bilen kommer til i Norge i august med følgende motorvalg: 1,6 l bensin med 136 hk eller turboversjon med 176 hk, 1,7 l. diesel med 115 hk og 2,0 l diesel med 136 hk eller 184 hk.

God ergonomi

Interiørmessig skal det kombineres høy kvalitet med god ergonomi for å sikre lettvint og behagelig bruk. Setene skal gi bedre støtte til lårene enn på tidligere modeller og blir tilgjengelig med både varme og kjølefunksjon (skinn).

Nye Tucson stiller med 513 liter bagasjeplass med alle setene oppe og bakluken er helautomatisk med handsfreefunksjon.

Det nye navigasjonssystemet skal være mer enn tre ganger raskere enn tidligere og er inkludert syv års oppdatering (fra TomTom LIVE).

Av sikkerhets- og førerassisterende systemer trekker produsenten fram parkeringsassistenten «Smart Parking Assist System» (SPAS). Detter er Hyundais automatiske lukeparkeringsassistent som har blitt oppgradert og nå i tillegg til lukeparkering automatisk rygger bilen inn og parkerer på ordinære parkeringsplasser.

Videre løftes AEB (Autonomous Emergency Braking) fram. Her bremses det automatisk når bilen oppdager farlige situasjoner i forhold til andre kjøretøy og fotgjengere.

Smart sikkerhet

Tucson kommer ifølge produsenten også fullstappet med sikkerhet.

Filvarsleren Lane Keeping Assist System (LKAS) skal sørger for at sjåføren blir korrigert hvis bilen forlater kjørefeltet uten bruk av lyssignal, mens «Rear Traffic Cross Alert» (RTCA) bruker radar i 180 grader bak bilen og varsler om kryssende trafikk.

Videre er kommer den med blindsonevarslingen «Blind Spot Detection» (BSD), et system som identifisere aktiviteter rundt bilen. Speed Limit Information Function (SLIF) er et system som registrerer skilter og minner sjåføren om disse, mens Active Hood System (AHS) sørger for at panseret tar av for støtet ved kollisjon med fotgjenger eller syklist.

Les hele saken

Se flere saker fra: Ser du din neste bil her?

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!