NYHET: Honda HR-V

Honda-SUV med supermotor

Nye Honda HR-V blir en rommelig fornuftsbil.

Sist oppdatert

Honda lanserer i disse dager oppfølgeren til sin mest kompakte by-SUV, HR-V, og de markerer seg dermed med en sterkt utfordrer til Mazdas CX-3.

HR-V-forgjengeren ble kåret til en av det beste bilene i sin klasse, mye takket være en meget god motor.

Her ser det ut til at de følger opp i samme takten, med den supergjerrige 1.6 i-DTEC-dieselen på plass og en sekstrinns manuell kasse. 1.6 har de også brukt i CR-V. Den litt hissigere bensinvarianten i-VTEC på 130 hester kommer kan også rigges med automatkasse av typen CVT.

Den nye HR-V-en skal være basert på Jazz, noe som kanskje sier litt om den kompakte størrelsen.

Begge motorene springer ellers ut av miljøprogrammet Earth Dreams Technology til Honda, hvis formål er å tyne ut litt ekstra effekt fra motorene, uten at miljøet tar mer skade enn nødvendig.

PLASS: Nye HR-V fra Honda skal stiller med meget god plass, relativt sett.
PLASS: Nye HR-V fra Honda skal stiller med meget god plass, relativt sett.

Omfattende sikkerhetspakke

Ifølge Honda stiller nykommeren med en en «Comprehensive suite of advanced safety features», som på godt norsk blir ei solid pakke med med sikkerhetsutstyr eller løsninger, av både det aktive og passive slaget. Den stiller for eksempel med både sensorer og kameraer både framme og bak.

Bortsett fra hos de aller rimeligste utgavene, kommer den også med «Advanced Driver Assist System» som standard, et avansert førerstøttesystem.

I tillegg skal du kunne velge mellom en rekke systemer, som går under navnene «Intelligent Speed Assist», «City Brake Active Assist», «Forward Collision Warning», «Lane Departure Warning», «Traffic Sign Recognition system», og «High-beam Support System».

Alle systemene mer eller mindre som standard førerstøtte å regne i dagens dyrere biler.

«City-Brake Active system» kommer imidlertid som standart på alle modellene.

Videre satses det på omfattende air-bag-bruk, og sikkerhet av det passive slaget (Advanced Compatibility Engineering - ACE). Dette går ut på at selve bilen skal kunne fordele energien fra en kollisjon på en slik måte at kupeen rammes minst mulig.

Bilen blir ellers bare å få i framhjulsdrift, men nye HR-V er ifølge bilbyggeren selv utviklet for å ha kjøreegenskapene fra en sedan. Dette har de klart takket være et lavt tyngdepunkt og et meget stivt chassi.

Dermed skal dette være noe som innbyr til entusiastisk kjøring. Men rosinen i pølsa blir nok drivstofføkonomien her, siden fabrikken har gjord sitt for å kutte vekt - i tillegg til støy. Bagasjerommet er på 453 liter.

Denne saken ble første gang publisert 19/02 2015, og sist oppdatert 25/06 2017.

Les også