Dette er nye Mercedes-Benz  G-klasse i form av G500 4×4², og etter det Vi Menn Bil TopGear forstår er den avledet fra den massive 6x6-versjonen fra AMG som ble lansert i 2013. Den ser dermed ut til å ha betydelig høyere bakkeklaring, med større felger og større dekk.

Når det gjelder motor er det snakk om en femliters V8 biturbo på 422 hk, som altså har mindre volum, men mer krefter enn dagens 5,5-liters V8-er på 387 hk. Den nye Geländewagen er utstyrt med 22-tommers felger med gigantiske 325/55 R 22-dekk.

Avansert firehjulsdrift

Bakkeklaringen er på massive 45 centimeter, og vadedyben på imponerende én meter. Og her er det tale om det ypperste innen firehjulsdrift. G500 4×4² har permanent firehjulsdrift, reduksjonsgir og tre låsbare differensialer. Som Unimog har den portalaksler som hever drivakselen og differensialhuset opp fra terrenget og øker bakkeklaringen.

Nye G-klasse får etter alt å dømme verdenspremiere på bilutstillingen i Genève i begynnelsen av mars.

Mercedes G-klasse er en klassiker av en SUV, og her snakker om en bil som duker til noe langt mer enn å bare være høyreist pynt i bilen. Vi har tidligere kjørt Geländewagen i AMG-versjonen G55 med 500 hk og 700 Nm.

Når det gjelder fremkommelighet befinner den seg i klassen med biler som Toyota Land Cruiser og Nissan Patrol, og andre SUV-er som er kapable til å komme seg over mye mer enn bare fortauskanter.

Les hele saken

Se flere saker fra: Ser du din neste bil her?

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!