Salting av veiene om vinteren er et betent tema. Saltet brukes for å hindre at det legger seg rim eller is på veiene, og det brukes for å smelte snø og is som ikke lar seg fjerne ved hjelp av brøyting eller høvling, ifølge Statens vegvesen. Ifølge tall fra SINTEF reduseres antallet ulykker med over 20 prosent på saltet vei.

Men saltet er skadelig for vann og vegetasjon, og det bidrar til rustproblemer på biler. I 2014 forsvant 188.000 tonn salt ut på norske veier. Det er et formidabelt tall, men en nedgang fra 2010/2011 da det ble pøst ut 238.000 tonn salt (og 549.000 tonn sand).

NTNU og SINTEF gjør laboratorieundersøkelser i jakten på det perfekte saltet, og en saltløsning kan i noen tilfeller være en bedre løsning enn tørt salt. Men Statens vegvesen har enda ikke funnet alternative kjemikalier som både er like effektive som saltet, og som ikke har negative effekter når de brukes i store mengder.

Sukre veien i stedet?

Men nå skal veivesenet studere en sukkerløsning, ifølge bladet Vegen og Vi. Sukker og saft fra sukkerroer er nemlig et av flere tilsettingsstoffer som kan hindre at is og snø fester seg på veiene om vinteren.

Flere byområdet i Canada har tatt i bruk sukkerroesaft som tillegg eller erstatning for salt, og Statens vegvesen skal nå gå nøyere gjennom Canadas erfaringer med sukker.

Sukkerløsningen har vært vurdert tidligere, men mangel på dokumentasjon når det gjaldt effekt og virkning gjorde at sukkeret aldri kom på bordet som et reelt alternativ til salt.

Peter Noehammer, sjef for District Transportation Services i Toronto sier til avisen Toronto Star at de har benyttet en sukker- og saltblanding i snart 10 år med gode erfaringer. Spredning av klorider skal ha sunket dramatisk som en effekt av overgangen til mer sukkerbaserte løsninger.

Dyrere, men bedre

Ulempen er at produktet koster fem-seks ganger mer enn salt. Fordelen er at det ifølge Vegen og vi kan spres ved langt lavere temperaturer, ned mot minus 25 grader, og at veien tørker i stedet for å fryse.

- Det finnes veldig mange tilsetningsstoffer, mange er sukkerbaserte og biprodukter fra landbruket, som sukker, mais og sirup. Dette er noe vi skal følge med på, uttaler Kai Rune Lysbakken, i Trafikksikkerhet-, miljø- og teknologiavdelingen i Veidirektoratet, til Vegen og vi.

Les hele saken
Les alt om:

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!