TETTE: Jo tettere felgene er, jo bedre på vinterstid. Og kapselen til sist. FOTO: Terje Haugen

TETTE: Jo tettere felgene er, jo bedre på vinterstid. Og kapselen til sist. FOTO: Terje Haugen © Terje Haugen

Dette er historien om hvorfor kjedelige stålfelger med kapsel redder bremsene dine, og hvordan du med enkle grep kan sikre et langt liv for bremsene på bilen.

For det saltes som aldri før på norske veier, takket være et par snørike vintre, samt at stadig flere kutter piggene og kjører piggfritt. Saltet reduserer antall ulykker, noe forskerne i Transportøkonomisk institutt (TØI) har kommet fram til i rapporten «Sikkerhetseffekter av salting»,  – i tillegg til tall fra Vegvesenet.

Men salt i kombinasjon med vann og ubeskyttet metall er også et kjent skrekkscenario for bileiere. Her snakker vi ikke bare om rust i sin alminnelighet på bilen, men også at bilenes mest vitale deler utsettes for stor belastning.

Helt konkret er det snakk om bremser og bremserør – selve gjengangerne når periodisk kjøretøykontroll står for tur (EU-kontrollen).

– Saltet sliter definitivt mye på bremsene, sier Jan Ivar Engebretsen, kommunikasjonsrådgiver i NAF. Engebretsen har lang erfaring som mekaniker.

Men det du kanskje ikke visste er at lettmetallfelger med eiker og mye lufting er fint å ha på sommeren, men at disse kan ha en dramatisk motsatt effekt nå på vinteren, ifølge Engebretsen.

Årsaken er at åpne lettmetallfelger slipper inn svært mye skitt og salt, slik at både skiver og kalipere utsettes for saltets negative virkning. Resultatet kan bli at bremsene blir mindre effektive eller mister effekten helt.

Vinterdekk test dekktest vinterdekktest 2010 VW Golf 6 VI snø vinter vinterføre glatt piggdekk hjulspinn=

STÅL: Ståfelgene er å foretrekke på vinterføre ifølge NAF.

Er det slik å forstå at den gode gamle stålfelgen med kapsel er å foretrekke på vinterstid?

- Ja, det er helt riktig.

En stålfelg med god kapsel beskytter godt. Og kapselen er viktig. For dersom du ikke bruker en beskyttende kapsel over felgen, risikerer du at stålfelgen fester seg rimelig godt fast på navet - i verste fall må slegge eller tilsvarende benyttes for å få løs hjulet.

– Det er derfor meget viktig, uansett felgtype, å vaske bilen og understellet langt oftere på vinteren enn på sommeren. Spesielt rundt klossene og bremseskjoldet (den lille blikkplata du kan skimte bak klossene).  Det er ikke farlig å vaske selv om det er 15 til 20 minus ute, sier Engebretsen

Bruk bremsene etter vask

- I etter vasken må du huske på å bremse litt hardt før du setter fra deg bilen. Dette er spesielt viktig fordi bakbremsene, som benyttes minst, oftest går igjen som 2-feil på EU-kontrollen. Altså: Bilen blir ikke EU-godkjent.

Bremserørene lever også et tøft liv nå på vinteren, og selv om de fleste biler har to uavhengige kretser, hender det rett som det er at folk mister bremsene rett og slett grunnet rusthull i røret.

- Senest sist uke fikk jeg høre om en kar som stoppet tilfeldigvis på en bensinstasjon, og da han skulle dra igjen gikk pedalen i dørken – grunnet lekk bremserør, sier Engebretsen.

KAPSEL: Stålfelgene bør ha en beskyttende kapsel. Det reduserer risikoen for at de ruster fast på navet. FOTO: Martin Jansen

Les hele saken
Les alt om:

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!