Vi Menn Bil Top Gears redaksjon tester opptil 100 biler i året. De aller fleste av disse testene er enkeltbiltester. Felles for alle bilene er at de kjøres gjennom samme testprosedyre. Testprogrammet for bilene er omfattende, men kan deles i tre hoveddeler:

* Journalistens vurdering under varierende kjøreforhold.

* Faktisk drivstofforbruk i fast testrute kjørt på tid.

* GPS-baserte målinger av ytelser, bremselengde, kjøreegenskaper og støy.

GPS-basert måling av bilens ytelser, bremser og kjøreegenskaper (elgtest og slalom) gjøres med GPS-baserte datasystemer. Slik testing er åpenbart den mest actionfylte delen av biltestene og en ypperlig måte å kartlegge hver enkelt bils egenskaper i pressede situasjoner.

Alle disse målingene foregår på et lukket område, og gir biltestene et verdifullt matematisk fundament med data som kan dokumenteres.

Innimellom kjører vi dueller og flerbilstester, der to eller flere biler testes mot hverandre. En duell har strengt tatt kun to parter, men for enkelhets skyld omtaler vi her alle tester med mer enn én bil for dueller.

Her har vi samlet noen av de viktigste duellene som redaksjonen har gjennomført de seneste årene.

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!