Volvos fjesløft

Nesten alle Volvos modeller skal oppdateres. Resepten er et helt nytt fjes og motorer med lavt forbruk.

Publisert Oppdatert
Først ut er Volvo S60, V60 og XC60 - deretter kommer S80, V70 og XC70, i det som blir en av Volvos aller største oppgraderinger gjennom tidene.

- Dette er den mest gjennomgripende oppdateringen av modeller i hele Volvos historie, sier Lex Kerssemakers som er visesjef for Product Strategy og Vehicle Line management hos Volvo Personbiler.

På 60-serien forsvinner det horisontale lyset som er plassert mellom grillen og hovedlyktene samtidig som enheten for den adaptive konstantfartsholderen integreres bedre inn i grillen. XC60, som er SUV-utgaven, for stående LED-lys foran, nye baklamper og integrerte eksosrør på enkelte motorutgaver.

Samtidig oppdateres chassiset på 60-serien. Totalt kan Volvo nå levere bilen med fire ulike understell, som spenner fra rene komfortsetup, til sportslige understell. Et adaptivt understell er også på plass.



En kjærkommen nyhet er oppdaterte infotainmentsystemer. Her har Volvo høstet mye kritikk, og med rette. Betjeningen av dagens system er tungvinn og gammelmodig. Det nye systemet får blant annet trykkfølsomme skjermer.

Også motorene er kraftig modifiserte, og modifiseringene har blitt gjort med tanke på å bygge motorer som skal bruke mindre drivstoff. Med manuell girkasse skal dieselmotoren, D2, med 115 hestekrefter klare seg med 0,4 liter per mil. Om det stemmer blir den gjerrigere enn både BMW 320d ED og Audi A4 2,0 TDIe. Utslippet på denne motoren skal ligge på 106 gram CO2.

De nye motorene kommer også 70-serien til gode. De får også det nye infotainmentsystemet og både S80, V70 og XC70 får designmessige endringer.

Nyttige tjenester

Regn ut

FORUM

Underholdning

Tjenester fra Nettavisen

Nettavisen, Annonsebilag
Nettavisen, Annonsebilag
Nettavisen, Annonsebilag