Veyron ble dyr for VW

Volkswagen tapte 36 millioner på hver eneste Bugatti Veyron.

Sist oppdatert
Konsulentselskapet Berstein Research har satt opp en oversikt over de minst lønnsomme bilene de siste årene. Aller dyrest var Smart ForTwo, småbilen som ble laget av Mercedes. Denne skal ha kostet rett under 30 milliarder kroner å bygge fra start, og salget lå 40 prosent under budsjettert. Dermed ble tapet for prosjektet omtrent 27 milliarder kroner, anslår Berstein Research ifølge Autocar.

Men når det gjelder tap per solgte enhet står Volkswagen i en særklasse. Prestisjeprosjektet Bugatti Veyron, som Volkswagen eier, gikk med et totalt tap på 14 milliarder kroner. Fordi det ble solgt svært få biler av denne typen, tapte Bugatti 36 millioner kroner per bil som ble solgt.

Analytikerne legger til at Volkswagen var fullt oppmerksomme på at prosjektet aldri ville lønne seg, men at Bugatti var ment som en imagebygger for hele konsernet.

Det var delvis også VW Phaeton, som er VW-sjef Ferdinand Piëchs hjertebarn. Her ble tapet 227 000 kroner per solgte bil.

Analysefirmaet sier i rapporten at katastrofale tap er sjeldne i bilindustrien, og at de vanligvis skyldes enten enorme kostnader ved å utvikle helt nye teknologier eller risikoen ved å lansere en bil som ikke overbeviser kundene i målgruppen.

For Smart-prosjektet til Mercedes var det en kombinasjon av de to faktorene som slo til. Andre bilmodeller som har gått svært dårlig er Fiat Stilo, Renault Laguna, Peugeot 1007 og Jaguar X-type. Alle disse bommet på markedet, og solgte svært mye mindre enn budsjettert. Fiat Stilo solgte 70 prosent mindre enn beregnet, mens Peugeot klarte å avhende 88 prosent færre 1007 enn forutsett.



Totalt tap

1997-2006: Smart Fortwo - 27 mrd. kr

2001-2009: Fiat Stilo - 17 mrd. kr

2001- : Volkswagen Phaeton - 16 mrd. kr

2004-2009: Peugeot 1007 - 15 mrd. kr

1997-2004: Mercedes A-klasse - 14 mrd. kr

2005-2013: Bugatti Veyron - 14 mrd. kr

2001-2009: Jaguar X-type - 14 mrd. kr

2006-2012: Renault Laguna - 12,5 mrd. kr

2000-2005: Audi A2 - 11,5 mrd. kr

2001-2009: Renault Vel Satis - 9,6 mrd. kr



Tap per solgte enhet

2005-2013: Bugatti Veyron - 36 millioner kroner

2001- : Volkswagen Phaeton - 227 000 kr

2001-2009: Renault Vel Satis - 151 000 kr

2004-2009: Peugeot 1007 - 125 000 kr

2000-2005: Audi A2 - 61 000 kr

2001-2009: Jaguar X-type - 38000 kr

1997-2006: Smart Fortwo - 36 000 kr

2006 - 2012: Renault Laguna - 29 000 kr

2001-2009: Fiat Stilo - 22 000 kr

1997-2004: Mercedes A-klasse - 11 600 kr



Kilde: Berstein Research

Denne saken ble første gang publisert 27/09 2013, og sist oppdatert 03/05 2017.

Les også