Slik feirer Aston 100

Aston Martin er 100 år, og feiringen skjer med avdukingen av CC100 Speedster Concept. Bilen er likevel mer enn bare en måte å feire seg selv på, den sier også noe om hva vi kan forvente oss å finne på fremtidens Astoner.

Publisert Oppdatert
De som kan sin motorhistorie vet at Aston Martin vant 24-timers løpet på Le Mans i 1959 med sin ufattelig vakre DBR1, og Aston Martin legger ingen skjul på at CC100 er en hyllest til nettopp denne bilen.

Når Dr. Ulrich Bez, som er sjef for Aston Martin, viste CC100 i all offentlighet, gjorde han det før 24-timers løpet på Nürburgring - sammen med DBR1, som ble kjørt av racinglegenden Stirling Moss.

Bilen i seg selv har en karosseri i karbonfiber. Dette er limt til en aluminiumsplattform, på samme måte som man gjør det på Vanquish og på One-77. Konstruksjonen er ekstremt sterk, den eneste ulempen er prisen. For noen billig måte å konstruere en bil på er dette langt fra.

CC100 Speedster er ikke stor. Lengden er 4,5 meter, det er omtrent det samme som en Mercedes C-klasse. Men den korte lengden tar den igjen i bredden, for med sine to meter på tvers tar den sin del av veibanen. Tak har CC100 ikke, og dermed blir bilen lav.

I følge sjefen for utvendig design hos Aston Martin kan vi se flere designelementer fra CC100 på mer folkelige Astoner i fremtiden. Blant annet kommer luftutslippet på siden av karosseriet til å dukke opp på flere Aston Martins i fremtiden. Sportslige utgaver kan i tillegg komme til å bli utstyrt med den gule innrammingen av den klassiske Aston Martin grillen.

Under panseret på konseptbilen finner man en 6-liters V12er. Toppeffekten er ikke kjent, men Aston Martin sier at bilen skal klare akselerasjonen fra 0-100 kilometer i timen på rett over fire sekunder. Girkassen er en sekvensiell manuell girkasse med seks trinn.

Nyttige tjenester

Regn ut

FORUM

Underholdning

Tjenester fra Nettavisen

Nettavisen, Annonsebilag
Nettavisen, Annonsebilag